ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Margareta Andersdotter Forsman Herou Lekberg 1649-1720  (läst 462 gånger)

2021-03-04, 19:30
läst 462 gånger

Utloggad Stig Kjellström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-12-12, 16:46
    • Visa profil
Vad gäller beträffande hennes namn, ev giftemål,etc och var kom hon ifrån? Kan hennes make Anders, eller någon av hennes söner vara en av dem som startade Storfors Bruk. Finns det några berättelser om denna, förmodat starka kvinna.

Vad jag hittat gäller Lanfors Hammare och hon dog vid Övre Lanfors Hammare? Hur många Hammare fanns det i Bjurtjärn?

2021-11-30, 12:34
Svar #1

Utloggad Inger Larsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 12:02
    • Visa profil
En stilla fråga är om du möjligen har blandat ihop modern Margitha Andersdotter (be 1649-1720) med hennes dotter Margitha Andersdotter Forsman (Hero) (1684-1759). (Var nu Forsman kommer ifrån?) Om det inte är så har du andra uppgifter än dem jag har lyckats komma över, och jag skulle gärna vilja ta del av dem. Jag har också fått för mig att namnet Lekberg (eller Lekeberg) uppstår först i och med den senares son Abraham, men jag ser i antavlor på nätet uppgiften att Reinhold Nilsson Bleckertz själv skulle ha kallats Lekberg. Om det finns källor för det skulle jag gärna vilja veta.
Ortnamnsregistret anger bara dessa två hammare i Bjurtjärn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna