ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hök i Sandtjärn  (läst 492 gånger)

2021-03-04, 19:27
läst 492 gånger

Utloggad Patrik Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:26
    • Visa profil
Hej!
Just nu hjälper jag min sambo med hennes träd och en specifik gren som emigrerade till Kanada. Dom bodde i Sandtjärn innan de emigrerade.

Fadern i familjen som emigrerade till Kanada ca 1891 (äldste sonen redan 1888), hette Lars Fredrik Larsson Hök.
Han var född i Sandtjärn 1840-01-06
Han gifte sig med en Anna Hedström.
Namnet Hök hade han efter sin far Lars Andersson Hök. (1800-1876)
Kan Hök varit ett soldatnamn?
Han hade även en bror och två systrar. Brodern hette Anders Gustaf Larsson Hök. Denne blev kvar i Ramsberg och dör i Fallet 1885.
Flera av hans barn behöll Hök som efternamn.

Mina frågor är om det finns nåt torp eller hus kvar i Sandtjärn där dom bodde?
Går det att få reda på om gården hette något annat än Sandtjärn?
Eller finns det arkiv med info om vilka som ägde och bodde på vissa gårdar?

Jag har kontakt med delar av den kanadensiska grenen och skulle vilja kunna visa dom bilder på området eller ännu hellre ett hus.

2023-08-22, 16:46
Svar #1

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej Patrik


såg din fråga först nu och vet inte om du har fått svar på den någonstans. Hök finns som soldatnamn men inte i Ramsberg. Det finns två förslag till varför de hette Hök.
1 Ett soldatnamn men från någon annan församling/socken och att de flyttat in till Sandtjärn och Ramsberg från den platsen.
2 Nära Sandtjärn fanns ett torp som kallades Höktorpet eller Hökens. Det var en mycket gammal boplats som låg väldigt högt upp, ca 300m över havet. På grund av det höga läget uppe i bergen fanns det mycket hökar, därav namnet. Kan pappan ha bott där och tagit sig namnet Hök? Det var generellt gruv- eller skogsarbetare som bodde på det här torpet. De arrenderade det från Riddarhytte bruk och var tvungna att förse bruket med kol och ved. Torpet är rivet numera men det kan finnas rester av en husgrund om du har tur.


Pappan Lars Andersson Hök var gruvdräng under Riddarhytte bruk men det är oklart vilken gruva han arbetade i. Om det fanns mer än en Lars Andersson kan han valt efternamnet Hök. Det var en vanlig sed bland gruvarbetarna i trakten eftersom det helst inte skulle finnas mer än en person med ett namn i varje arbetslag. Det var därför vanligt att gruvarbetarna tog sig släktnamn ibland så tidigt som på 1700-talet. Lars Andersson Höks pappa hade inte Hök som efternamn så Lars var den som tog sig namnet. Du för följa honom i husförhören och se när namnet dyker upp. Mycket tyder på att Hök inte är ett soldatnamn eftersom Lars var född i Ramsberg. Han kan dock ha gjort en sejour i annan socken som soldat en kortare period.


Så svaret är nog att efternamnet är taget från torpet och att de bodde på Höktorpet. Om det finns något register över torpet så kan det i så fall finnas i Riddarhyttans bruksarkiv som finns på länsarkivet i Karlstad. Lars Andersson Hök bör ha skrivit ett arrendekontrakt med bruket. Torpet finns inte kvar. Sandtjärn eller Sandkärn är ett större område med hemman och torp, delar ligger under Gammelbo i Ramsberg och andra under Riddarhyttan i Skinnskatteberg men just Höktorpet ligger under Riddarhyttan på 1800-talet.
 /Anna

2023-08-23, 06:27
Svar #2

Utloggad Patrik Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:26
    • Visa profil
Hej Anna!
Tack för svaret! Ska kolla var dom kom ifrån. Du kände inte igen namnen?
Med vänlig hälsning,
Patrik

2023-08-23, 09:34
Svar #3

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej Patrik


nä jag har inte de namnen i mitt släktträd men har många anor i de trakterna så vet en hel del om hur samhället var uppbyggt och de generella reglerna för namn. Jag kände igen Hök i samband med torpet och kom ihåg att jag hade sett efternamnet Hök när jag letade efter andra personer under Sandkärn. Jag håller på att uppdaterar uppgifter om nu rivna torp och byggnader under Riddarhytteområdet från en skrift som gjordes 1979 i Riddarhyttan. Höktorpet är ett av de torp som jag inte hunnit till ännu men det kommer. Det är svårt att veta vem som bodde i vilket torp eftersom namnen på torpen inte står i husförhören. Vet man att någon bott på ett speciellt torp kan man leta efter namnen i husförhören. Det kan finnas en chans att det finns något i Riddarhyttans bruksarkiv som t ex ett kontrakt eller en lista på vem som bor i vilket torp.


Jag tittade i ett husförhör för 1860-talet och Lars Andersson Hök bodde då med sin fru och sonen i ett torp under Sandkärn under Riddarhyttan. Sonen flyttar hemifrån under den här tiden. I samma trakter finns även Anna Hedström som piga. Både far och son Hök ser ut att vara födda i Ramsberg.


Hök som soldatnamn fanns i bland annat Nora, Västervåla och Fröshult vilket alla är socknar inom Västmanlands regemente men under olika kompanier. Du får följa din Lars Andersson Hök från födelsen till när namnet Hök dyker upp. Han är född i Ramsberg och föräldrarna är Anders Andersson och Catharina Larsdotter. Om Lars aldrig lämnar Ramsberg kan du utgå från att det inte är ett soldatnamn. Pappan tycks inte använda Hök som efternamn så det är troligen Lars som tar namnet./mvh Anna

2023-08-23, 15:49
Svar #4

Utloggad Patrik Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:26
    • Visa profil
Lars Anderssons far var:



1775


Andersson Hök, Anders
Gruvdräng


Sandtjärn


Död 2/4 1830.


Kyrkobokförd i Ramsberg (Örebro län, Västmanland).


Född 1775 i Skinnskatteberg (Västmanlands län, Västmanland).


Gift man.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2020:
Linde bergslag, Lindesbergs kn (Örebro län, Västmanland)


Källor:
DB, HFL (sida: 204)


Post-ID:
SDB7_13611612


Redan där namnet Hök alltså... Född i Skinnskatteberg.

2023-08-23, 16:41
Svar #5

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Ja det stämmer jag följde alla på torpet med efternamnet Hök och fick fram detta:


Senast 1806-1830
Anders Andersson Hök gruvdräng f 1775 Skinnskatteberg med fru Catharina Larsdotter f 1769 Linde.
Barn: Greta f 1796, Anders f 1797, Lars f 12/8 1800, Stina f 14/7 1804, Petter f 29/7 1813 d 1814.
Anders Andersson Hök dör 1830.
 
1830-1864
Nästa brukare av torpet är gruvdrängen Lars Andersson Hök f 12/8 1800 Ramsberg med fru Stina Ersdotter f 1797 Ramsberg. De gifte sig 1831.
Barn: Stina Cajsa f 4/8 1832, Anders Gustaf f 12/3 1835, Anna Lisa f 7/11 1837 och Lars Fredrik f 6/1 1840.
 
1864-1875
Nästa brukare är Anders Gustaf Hök f 12/3 1835 Ramsberg med fru Lovisa Matsdotter f 17/5 1845 Ramsberg. De gifte sig 1864.
Barn: Johanna Charlotta f 1865, Emma Lovisa f 1865 d 1865, Maria Sofia f 1869, Anders Gustaf f 1872 och Karl Johan f 1874.

Anders Andersson f 12/10 1775 finns 1796-1805 i Torrbråten och skrivs som gifta drängen. Namnet Hök saknas. I husförhöret Ramsberg AI:12 sid 378 finns även hans far som också heter Anders Andersson f 1751 Skinnskatteberg. Namnet Hök dyker upp först 1806 så det är troligen då de flyttar till Höktorpet men de bor innan dess under Sandtjärn och han är dräng hos en änka. Troligen blir han gruvarbetare 1806 och får då bo på och arrendera Höktorpet som ägs av Riddarhytte bruk.
Det finns två Anders födda i Skinnskatteberg 1775 med en far som heter Anders Andersson, en vid Övre Skärsjön och en vid Bjursjön. Genom att använda kunskapen att hans far var född 1751 så blir det klart att Anders Andersson Hök f 1775 är son till Anders Andersson f 1751 Bjursjön Skinnskatteberg och Stina (Cherstin) Ersdotter f 1730 Skinnskatteberg.
Jag hoppas att det här löser dina funderingar och att du har mer information till den kanadensiska grenen. Helt klart är Hök ett taget namn av en gruvarbetare som sedan har behållits av ättlingarna och att namnet kommer från torpet de bodde på. / mvh Anna

2023-08-23, 16:46
Svar #6

Utloggad Patrik Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 69
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:26
    • Visa profil
Fantastiskt! TACK!!
Om du hittar mer om Höktorpet så får du gärna höra av dig! T.ex bild på ruin eller område, karta, m.m.
Med vänlig hälsning,
Patrik

2023-08-23, 16:59
Svar #7

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Jag glömde bort att djurbesättningen var 2 kor, 3 får, getter, ett 10-tal höns, 1 gris. Anders och Lars Hök var gruvdrängar medan Anders Gustaf Hök ser ut att ha varit arrendator. Hans kontrakt betydde troligen att han skulle bruka skogen och förse bruket med kol och ved. Andra torp i trakten har haft krav på ett visst antal milor om året och vissa kubikmeter med ved. I det ingår att frakta det till bruket från sitt torp.


De brukare som jag hittat efter Anders Gustaf har också varit arrendatorer. /mvh Anna


Jag hör av mig om jag hittar mer uppgifter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna