ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Persson Jacobstorp  (läst 322 gånger)

2021-03-03, 17:04
läst 322 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Hej,
jag lägger detta som ett nytt ämne, men det har knytningar dels till en diskussion 2019 om Jon Nilsson, Måstad och Pål Yggessons hustru Ingerd.


Ingegerds föräldrar hette Anders Jönsson och Botil Andersdotter. Anders finns på Bråstorp, 1679 och städslar till Tving 18, Bäckagården samma år och 1688 flyttar de vidare till Jacobstorp 21 och säljer sin del abv Bäckagården.
Jacobstorp 21 var på 5/8 mantal och Jacobstorp 10 och 11 var på 2/3 mantal.


Jag antar att Botil var Anders andra hustru, då det år 1689 finns ett ärende i Medelstads härads dombok där Elin Andersdotter nämns som dotter till Anders och han betalar ränta på hennes mödernearv.
Det finns många ärenden i domboken där Anders Persson och Anders Jönsson, Jacobstorp. Anders Persson var Botils far, dvs Anders Jönssons svärfar.
I Roterings och utskrivningslängd 1674 nämns Anders Persson och son Per Andersson. Ett ärende i domboken från 1709 så har Per Anderssons son Bonde instämt Tore Svensson, Jacobstorp. Tore Svenssons svärmor är Botil Andersdotter och tillika Bondes faster.
Anders Jönsson dör runt 1709 och även dottern, då både Tore och Botil står som änkling resp änka.
Enligt Jb 1685 så är Anders Persson runt 60 år och har brukat gården i 40 år efter sin far. Gården tas över av sonen Samson Andersson, men 1688 så tar Anders Jönsson och Botil Andersdotter över, då de köper den av Per Andersson.
Anders Persson hade alltså barnen, Samson, Per och Botil. Men i diskussionen från 2019 så hade han en dotter som var gift med  Enar Andersson. Och i ett ärende från 1688 är Anders Persson och Anders Jönsson instämda av Nils Andersson i Jacobstorp, broder till Enar, om Maria Enarsdotters arvingars pretentioner.


I diskussionen från 2019 så skulle Olof Hindrichsson vara Maria Enarsdotters make.
Och i ärende från 1698 så bjuder Nils Andersson för Jacobstorp 1/3 mantal som han tidigare köpt av Anders Persson och Olof Hindrichsson.
Jag antar att det är Jacobstorp 10, där Enar tidigare bodde.

Anders Unge som var far till Nils, Enar,..... fanns upptagen 1659 på Jacobstorp 21, medan hans barn finns senare på Jacobstorp 10?


Om detta är rätt antagande så känns det OK. Det fanns en Anders Persson tidigt på Jacobstorp 11, men namn och annat stämmer inte där.


Är jag rätt på det? i så fall möts min farfars anor och morfars anor i Jacobstorp.




 

2021-03-03, 19:43
Svar #1

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 14:36
    • Visa profil
Jag glömde skriva att jag tror att det är Botil som står begravd 31 maj 1739, då 77 år, vilket innebär att hon ska varit född 1662.


Anders Persson, står som 60 år i Jb 1685, om jag tolkar texten rätt och bör då vara född runt 1625.


Med vänliga hälsningar
Claes

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna