ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hildur Näzell & arbetskamrater i Trehörningsjö ( Hösten 1921 ) .. foto och namn på alla ...  (läst 514 gånger)

2021-03-03, 13:14
läst 514 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Hej alla

Hittade ett foto av min farmor Hildur Näzell ( f. 1902 - d. 1957 ) med en grupp människor och på baksidan finns alla namnen med samt "Arbetskamrater" och "Trehörningsjö hösten 1921 ".

( Hildur var sömmerska och kom från Grytsjö, Självad - men jobbade mellan 1924 - 1929 i Fors socken, Jämtland visar det sig - men det är en annan tråd och mysterium att lösa... )

Det intressanta med namnen på baksidan av fotot är "Mäster K Mårdh" - vilket får mig att fundera om det är en skräddar mästare eventuellt ?

Hittar inte i några böcker att farmor flyttade från Grytsjö, Själevad till Trehörningsjö kring 1920 - 1921, men undrar hur hon kan ha förflyttat sig mellan ställena om hon arbetade där men isåfall hur... det är lite väl långt att cykla och bil hade dom inte, men bussar kanske gick regelbundet.... ???

Sen funderar jag på vad hon sysslade med när hon var i Trehörningsjö - för hon jobbade som sömmerska hela livet tills hon dog i Björna.

Vidare tips om detta vore toppen!

Bifogar bild på både fram och baksidan av fotot - kanske någon känner igen en släkting - anfäder på fotot?

Namnen på baksidan ( som jag kan utläsa av farmors snirkliga handstil ) är:

Hulda Strandberg
Emmy Ingmars (?)
Fr. Nelly Jansson
Mäster K Mårdh
Hanna Lundholm
Hildur Näzell
Edde Sandström
Ada Tjärnqvist
Rune Svensson
Agnes Oden
Kalle (?) Hägglund
Edling Jansson
Göte(?) Westman

Oerhört tacksam ifall någon vet något om detta "gänget" och vad dom sysslade med i Trehörningsjö hösten 1921.


Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

2021-03-03, 16:45
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:53
    • Visa profil
Här är Skräddarmästare Karl Mård, Trehörningsjö (Y) AIIa:2b (1905-1921) Bild 1880 / sid 590 (AID: v122760.b1880.s590, NAD: SE/HLA/1010210).

2021-03-03, 17:22
Svar #2

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:53
    • Visa profil
Hildur var ju skriven i Själevad tills hon flyttar till Fors 1924. Förmodligen bodde hon tillfälligt i Trehörningsjö under sömmerskeutbildningen, kanske i sovsal med de andra flickorna.

2021-03-04, 15:31
Svar #3

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:03
    • Visa profil
Tusen tack för vidare hjälp!

Ska kolla in mäster skräddare nu-

Jag läste på nån internet sida som jag hittade att det fanns 2 hotell, 2 banker, en biograf, en danslokal samt cafeer samt "skrädderier" Trehörningsjö i början på 1900 talet.

Hoppas att fotot och alla namnen på baksidan ger andra släktforskare lite mer "info" om deras anfäder som också jobbade här med min Farmor i Trehörningsjö.
Med vänlig hälsning - och oerhört tacksam för hjälp,

Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna