ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp i husförshörsbok Larv AI:2, sid 9 och sid 189.  (läst 512 gånger)

2021-03-03, 13:06
läst 512 gånger

Utloggad Leif Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 19:19
    • Visa profil
Jag skulle behöva lite läshjälp. Min anmoder flyttar från Larvs socken 1818 till ? -ornet el.
? -arnet och från samma ställe till Larv 1819. Jag kan inte förstå vad det ska vara för ställe el. socken. Det finns inget ställe i Larvs socken som heter så (inte som jag kan få fram i alla fall) och ingen socken i närheten som heter något sådant. Det är alltså det namnet som står efter 19 resp. 18. Är det någon som kan se vad det står? Tack på förhand!

2021-03-03, 14:51
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Tornet får jag det till. Återstår 'bara' att lista ut var det ligger...  :)

Det finns inte i ortregistret i de samtida husförhörslängderna i någon av pastoratets socknar. Men jag vet inte om man tagit med alla torp m.m. där. Och i Ortnamnsregistret går det inte att hitta i hela Skaraborg, men där har man väl inte med alla smånamn.

Finns hon inte i flyttlängden, så lär det ju vara inom pastoratet, så då är det bara att börja bläddra i husförhörslängderna...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-03-05, 17:10
Svar #2

Utloggad Helge Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 19:25
    • Visa profil
I mitt register finns hon kvar i Larv tills hon dör. Jag har henne i AI:3 på sida 104 och 214, AI:4 117, AI:5 152, AI:6 176 och AI:7 sida 183.

2021-03-05, 18:39
Svar #3

Utloggad Leif Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 19:19
    • Visa profil
Tack för svar! Jaha, du tror att det står Tornet. Jag har nog inte ens tänkt på att det skulle vara just det det står, för jag tycker inte att det ser ut som om det är ett T i början. Jaa, jag får kanske söka igenom åtminstone Larvs hf-bok till att börja med. Men tack i alla fall, det är alltid bra när någon annan tittar på någonting man fastnat i. 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna