ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Två hammarsmeder Lars Larsson i Grytgöl?  (läst 517 gånger)

2021-03-02, 19:28
läst 517 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Hammarsmeden Lars Larsson i Grytgöl har figurerat lite här på forumet. Ser man bara till Dopboken i Hällestad så verkar det som om Lars Larsson får inte mindre än nio barn mellan åren 1682 och 1703 (Peter, Susanna, Elias, Jonas, Daniel, Catharina, Lars, en dotter utan namn och Anders). Det tas som något självklart att Elin Andersdotter är mor till alla dessa. Men så kan det knappast vara. Elin avlider 19/7 1723 och i texten får vi veta att hon varit gift en gång och har fött 3 söner och tre döttrar. Alltså kan hon inte vara mor till samtliga Lars Larssons barn.

Tyvärr finns ingen vigselbok för denna tid, och försök har gjorts att "rekonstruera" vigslar utifrån Räkenskapsböckerna. Två datum har då uppmärksammats: 4/12 då "brudgume Lars wid Grytegiöl" skänker 3, 16 till kyrkan. Det andra datumet är januari 1696 där Räkenskaperna anger att ett belopp på 5 getts till kyrkan vid "bröllopet hoos Lars Larsson hammarsmed" och dessutom har "samme brudegumme gifwit 1,16".

Om vi går till mantalslängderna så har vi på Göl (inte Grytgöl) 1673 en hammarsmed Lars Larsson med hustru Karin Jonsdotter, och har sett ut att ha funnits där åtminstone från 1670. Jag misstänker att hustrun är den "Lars Larssons hustru wid Grytegöls bruk" som begravs 21/8 1681 och att Lars Larsson själv är den "M. Lars hammarsmed wid Grytegöl" som begravs 10/6 1700 och då är 60 år gammal.

Rimligtvis finns det alltså två hammarsmeder Lars Larsson vid Grytgöl vars levnadstid delvis överlappar.

Hur förhåller de sig då till varandra? I ML 1691 står en intressant anteckning. Under rubriken "bruksfolk vid Grytegöl" står "mr Lars hammarsmed och hustru", samt på raden under "sonen Lars Larsson kohlpoike". Eftersom han står med är han alltså minst 15 år, förmodligen lite mer, förmodligen den Lars som döps 13/3 1670 och vars far heter Lars Larsson och bor i Göl.

Min gissning är att Lars Larsson d y är son till Lars Larsson d ä, och att den långa raden av nio barn ovan måste vara barn till både far och son Lars Larsson. Frågan är bara var gränsen skall dras? (Detta har betydelse för min del efter som min ana är sonen Daniel f 24/4 1795 - han blir senare soldat i Första livgrenadjärregementet /Östgöta Regemente till fot med namnet Wåhlberg.)

Jag lämnar nu det hela ofullbordat och har för avsikt at fortsätta leta. Men kanske det finns någon där ute som har stångats med samma problem och vill kommentera, rätta eller på annat sätt fortsätta. Välkommen att göra det.



2022-02-20, 18:12
Svar #1

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:35
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Är helt enig med dina slutsatser. Kyrkräkenskaperna är ett utmärkt komplement under den perioden då vigselböcker saknas i Hällestad men uppgifterna är ju begränsade på så vis att man varken får fullständiga namn och bostadsorter eller information om personen varit gift tidigare. Man får därför försöka lägga lite pussel på det vis du gjort. Daniel (född 1695) är av allt att döma det sista barnet för Lars Larsson den äldre och hans andra hustru. Katarina (född 1696) bör vara för Lars Larsson den yngres äldsta barn vilket också passar utmärkt med namnet på hennes farmor.

Härstammar själv från en syster till Lars Larsson d y:s hustru Elin.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2022-02-20, 23:53
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:37
    • Visa profil
Tack, Vincent, för ditt inlägg.
Det var nu länge sedan jag sysslade med denna "knut", men jag tittade nu i min databas var jag till slut drog gränsen mellan Lars Larsson den äldres och den yngres barn. Det visade sig att jag drog den precis där du nu skriver att du drar den.
Det är alltid skönt att får bekräftelse från andra om att man tänkt någorlunda rätt.
Tack än en gång!


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna