ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mora (W) F:4 Bil: 1350 Sida: 128 Nr 183 Bock Lars Matsson  (läst 321 gånger)

2021-03-02, 13:15
läst 321 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej denna vackra vårdag.

Har sprungit på en nekrolog där jag har väldigt svårt att läsa prästens handstil och är väldigt tacksam för hjälp.
Jag bifogar texten så som jag har tolkat den med =? och ?. ordet före =? är ett ord jag tolkat men där jag är osäker. ? har jag inte lyckats tyda alls.
Bifogar även länkar där texten finns.

Bock Lars Matsson ifrån Risa, född här 1717 av ärliga föräldrar, fader Mats Ersson, moder, hustrun Elin Larsdotter ibd. Har efter den naturliga födelsen ? ? blivit befordrad till den ?, därigenom har=? blivit upptagen=? uti nådaförbundet med Gud och fått=? ? med dom som ? ? . ? ? tilltagande har han blivit=? ? i salighetsläran och har däruti gjort vackra framsteg. I sina föräldrar hus har han uppriktigt och=?  dom med barnslig undergivenhet tillhanda gått. År 1745 på sitt 28 ålders år inlät han sig i ? förbund med sin i djup sorg efterlämnade maka, hustrun Karin Jonsdotter i Risa, med vilken han i kristelig äkta kärlek levat uti 13 år och blivit av Gud välsignade med 4 döttrar som alla efterleva och förstå i sin späda ålder intet rätt att ? sin faders frånfälle. ? på sitt stoft gott lovordför det hanvinlagt sig om en kristen anständig vandel. Flitigt besökt herrens hus och med  ? nyttjat nådemedlen. Har och ? beskedlighet några år varit uppsyningsman i byn och väl förestått sitt hus. Sistledne ? ? sjuknade han uti håll och styng, som begyntes=? med frossa och blev rätt hårt angripen, därunder uthärdade han till sistledne tisdags middag till han efter gudalig beredelse och vid gott förstånd överlämnade ? sin själ, sedan han levat på jorden något över 41 år.

Mora (W) F:4 Bil: 1350 Sida: 128    Nr 183  Bock Lars Matsson

ArkivDigital: Mora (W) F:4 1754-1760 Bild 1350 / Sida 128

Hälsningar
Per H

2021-03-02, 19:58
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
...ofördröjeligen... andeliga.... han... arfwelott med dem som helgade warda. Wid årens tilltagande har han blifwit underrättad.     upwäxt och dem ....... ägta förbund....  behjerta sin faders.....  äger..... åstundan.....för sin beskedlighet skull (är överstruket och insatt ett ord som är svårtytt)..... bönedags afton........ återlämnade Gud(i) sin själ

2021-03-02, 21:44
Svar #2

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran
och tusen tack för hjälpen.
Guld värt!
/Per H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna