ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp igen  (läst 602 gånger)

2021-03-01, 18:47
läst 602 gånger

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Leksand F:9 - bild 99/100 (Riksarkivets bildnumrering)


Hej!
Nu är jag här på nytt och skulle behöva litet läshjälp, om någon har tillfälle och lust. Nekrologen gäller Kerstin Ersdotter, död 1743. Den första delen på sid 99 kan jag tyda rätt så bra, men på sid 100 (längst upp till vänster på bilden fortsätter texten) blir det alltför svårt. Speciellt de sista raderna. Skulle var så tacksam, om någon kunde hjälpa mig. Bästa hälsningar / Barbro Kaiser


2021-03-02, 21:04
Svar #1

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Kan du skriva vilken söndag det är. Jag har Arkiv Digital, som har en annan sidnumrering.


2021-03-03, 15:58
Svar #2

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Toppen, Margaretha, att Du kan hjälpa mig igen!


Begravningen ägde rum fredagen den 25 mars 1743 = Fest. Annuntiatio Mariae (Marie Bebådelsedag, gissar jag). Det är väldigt mycket text som prästerna i Leksand skrev. Bästa hälsningar / Barbro

2021-03-04, 10:28
Svar #3

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Längst ner på sid 99 (89 i Arkiv Digital) Tog den heliga nattvarden sista gången 13 dag jul; I sitt hus har hon i de stycken som henne angått väl förestått, varit verkande? och flitig, ljuvlig och from i umgänge med sin man och barn, med släkt och vänner förplägat ett (sid100) fridsamt och nöjaktigt umgänge samt delat av sitt goda liv till de nödlidande och fattigas? behov av understöd; Sista sjukdomen begyntes torsdag 14 dagar sedan med en häftig och jämt tilltagande brännsot, som avmattade hennes naturliga krafter; under ett tåligt lidande har hon fått fägna sig av ett nådigt gudsbistånd, idkat en jämn bönandakt och suckat efter det himmelska och oförgängeliga, sägande ofta: Jag elända smuts.. och ..... igenom mångfaseliga stigar, jag söker mitt rätta fädernesland och aftonstunden förbider (en psalm?); överlämnade så sin själ i sin kära återlösandes händer uti ett saligt avlidande nästlidna lördag före middagen på 70 ålders året.


Jag hade svårt med orden i psalmen?. De hade tur som kunde få tröst genom sin tro. Man undrar bara om det var prästen som lade orden i munnen på dem, för att det skulle låta bra.
Jag kan ha läst fel på något ord.
MVH
Margaretha

2021-03-04, 11:36
Svar #4

Utloggad Barbro Kaiser

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 164
  • Senast inloggad: 2023-02-22, 17:04
    • Visa profil
Tack än en gång, Margaretha, för Din stora hjälp! Prästerna hade nog i många fall en standardnekrolog över de döda. Det märker jag när jag kollar andra anfäder. Har en hel drös uppe i Leksandtrakten. Återkommer säkert fler gånger när jag behöver Din eminenta hjälp. Må så gott till dess! Hälsningar / Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna