ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsorsak för min mor  (läst 424 gånger)

2021-02-23, 23:12
läst 424 gånger

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Min mor, Märtha Sigrid Viola Andersson, född Josefsson, dog den 21 november 2015 i Romelanda fs, Bohuslän. Jag har inte uppgift om exakt dödsorsak och hittar ingen dödsattest. Var kan jag få fram dödsorsaken?

Vänligen
Bo Arnesson
0705-596216

2021-02-24, 12:31
Svar #1

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2543
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 18:46
    • Visa profil
Närstående har rätt att informeras om dödsorsak, normalt av den läkare som konstaterar dödsfallet. Om din mor avled på sjukhus borde du kunna få en kopia på journalanteckningar med uppgift om dödsorsak (Region Västra Götaland gissar jag, om din mor dog på sjukhus i Bohuslän). I annat fall från den läkare eller läkarmottagning som utfärdade dödsfallsintyg och dödsorsaksintyg (kan förstås också vara inom regionens sjukvård).
Dödsorsaksintyg skickas också till Socialstyrelsen, där sådana uppgifter dock omgärdas av stark sekretess. Jag är inte säker på att de lämnar ut uppgifter ens till anhöriga, men du kan naturligtvis kontakta Socialstyrelsen och fråga.

2021-02-24, 15:05
Svar #2

Utloggad Bo Arnesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2021-02-24, 15:05
    • Visa profil
Tack. Hon dog på ett äldreboende i Romelanda. Jag får kolla hos dom.
//Bo

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna