ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjul Gunnarsson Dalfelt/Stenqvist soldat i Jämtlands fältjägarregemente, Ovikens kompani  (läst 301 gånger)

2021-02-23, 21:18
läst 301 gånger

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
Hej
Sitter och läser tidigare inlägg från Karl Göran Eriksson och Patrik om rubr person, från år 2013.
Väldigt intressant då jag har en av sönerna i mitt släktträd och här har funnit ytterligare två generationer bakåt.
(Jag har oerhört svårt att läsa texten i olika källor och kan inte påstå att jag med säkerhet på egen hand skulle ha kunnat få det rätt.)


Patrik skriver att Sjul Gunnarsson Stenkvist levde 1694-1705 i Dalåsen enligt mantals och kvarntullslängder samt Berg AI:1 sid 3. I den sista källan kan jag själv läsa mej till att han står skriven i Dalåsen.
Karl-Gunnar skriver i samma tråd om att Sjul Gunnarsson  får namnet Dalfelt (vilket jag också funnit i Centrala soldatregistret) och att det kan förekomma den typen av diskrepanser ibland. Värdefull info, tack!
I Centrala soldatregistret står även att han antogs 1686 (som Karl Göran skriver) men också att han fick avsked 1694, samt nummer på ett soldattorp JF-02-0116, Dalåsen i Berg.


Sonen Anders Sjulsson (senare soldat nr 18 med namnet Hammare i Järvsö kompani, Hälsinge reg, (GMR 673, Arkiv digital bild 2790)) är en av Sjuls söner som jag hittat i fb Berg C:1 sid 14-15. Där står så långt jag kunnat tyda att Anders är född i Kvistle 1696-01-26. Det torde väl innebära att familjen flyttade från soldattorpet i Dalåsen till Kvistle efter att Sjul fått avsked, men jag hittar inga belägg för att det är så. Det känns ju också lite lurigt att han, Som Karl Göran skriver, finns kvar i kvartalsmönsterrullorna 1707, dvs 13 år efter avsked 1694? Kan det finnas någon rimlig förklaring till det? (Centrala soldatregistret är ju en andrahandskälla och jag har mailat dem och efterfrågat om de har någon ytterligare information.)

Är också väldigt nyfiken på det Patrik skriver om som "kusinprocessen i domböckerna", samt om det framkommit några mer uppgifter kring Gunnar Sjulssons ödehemman i "Wästeråsom som öde bliwit 1663". Likaså om det som står att Gunnar Sjulsson som allmosehjon i Östbärg. Kan det vara samma man? Varken Gunnar eller Sjulsson verkar ju vara några vanligt förekommande namn.

Mvh Christina Karlsson




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna