ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fler Kastman eller Castman i Karlstorp?  (läst 96 gånger)

2021-02-22, 13:02
läst 96 gånger

Utloggad Cecilia Molden

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 13:42
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anfader vid namn Petter (Peter?)Kastman, korpral troligen som dog på soldattorp i Karlstorp. Det är vad jag fått fram på My Heritage. Men jag hittar inte var han är född och inte någon uppgift mer är att han var gift med Lena Larsdotter samt förstås deras barn och barnbarn. Jag söker mig bakåt i tiden. När jag letar kommer andra hustrur upp. Det kan ju vara sant, men då borde ju Lena också dyka upp. Vet att många tog sig soldatnamn, så att det kan ju hända att denne Petter hette Persson eller något annat egentligen. Enligt vad jag kommit fram till föddes han 1735. Inget huusförhörsprotokoll har jag funnit som passar namn, datum och plats. Kan han varit oäkta son till någon på gården? Familjen KAstman i Vimmerby är ju rejält kartlagd, men ingen av dessa Kastmän verkar passa in på min anfader. Tacksam om någon vet mer!

Cecilia Moldén, född Isacsson.

2021-02-22, 14:59
Svar #1

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6289
  • Senast inloggad: 2021-03-06, 15:54
    • Visa profil
Förutom de främst i Vimmerby verksamma släktgrenarna Kastman/Castman (alltså ättlingarna till svarvaren Anders Arvidsson [omkr. 1600-1667] från Marholma i Karlstorp) har namnet Kastman också använts flitigt som soldat- och ryttarnamn i bl.a. Karlstorps och Lönneberga socknar. Jag har t.ex. registrerat tre två olika Petter Kastman som ryttare och soldater i 1700-talets Karlstorp. Namnet är ju bildat till sockennamnet.

2021-02-22, 15:21
Svar #2

Utloggad Cecilia Molden

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-03-01, 13:42
    • Visa profil
Tack för svar! Har du möjligen uppgifter på dessa tre ryttare? Är det någon av dem som stämmer in på "min" Petter Kastman? Tror han bör ha hetat Persson eftersom hans barn heter Persson och Persdotter, några av dem.

2021-02-22, 21:32
Svar #3

Utloggad Bo Persson

• Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6289
  • Senast inloggad: 2021-03-06, 15:54
    • Visa profil
Du tänker betr. hans patronymikon litet fel; det är hans barn som är Perssöner och Persdöttrar, men hans eget patronymikon kan ju vara vilket som helst.

Ryttaren för Fluxerum Per Kastman o.h.h. Catharina Andersdotter fick 1752 11/9 dottern Stina Persdotter, född 1752 11/9, död 1815 27/2 i Åkarps Östergård, Lönneberga sn.

Ryttaren i Karlstorps Backegård Petter Kastman, enligt hfl född 1729 13/10, hade med hustrun Annika Jonsdotter, född 1732 (dp 9/1) i Ålarp, Kråkshults sn, åtminstone barnen Jonas (född 1757 17/10) och Maria (född 1760 24/11).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna