ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fler Kastman eller Castman i Karlstorp?  (läst 1216 gånger)

2021-02-22, 13:02
läst 1216 gånger

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Hej!
Jag har en anfader vid namn Petter (Peter?)Kastman, korpral troligen som dog på soldattorp i Karlstorp. Det är vad jag fått fram på My Heritage. Men jag hittar inte var han är född och inte någon uppgift mer är att han var gift med Lena Larsdotter samt förstås deras barn och barnbarn. Jag söker mig bakåt i tiden. När jag letar kommer andra hustrur upp. Det kan ju vara sant, men då borde ju Lena också dyka upp. Vet att många tog sig soldatnamn, så att det kan ju hända att denne Petter hette Persson eller något annat egentligen. Enligt vad jag kommit fram till föddes han 1735. Inget huusförhörsprotokoll har jag funnit som passar namn, datum och plats. Kan han varit oäkta son till någon på gården? Familjen KAstman i Vimmerby är ju rejält kartlagd, men ingen av dessa Kastmän verkar passa in på min anfader. Tacksam om någon vet mer!

Cecilia Moldén, född Isacsson.

2021-02-22, 14:59
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Förutom de främst i Vimmerby verksamma släktgrenarna Kastman/Castman (alltså ättlingarna till svarvaren Anders Arvidsson [omkr. 1600-1667] från Marholma i Karlstorp) har namnet Kastman också använts flitigt som soldat- och ryttarnamn i bl.a. Karlstorps och Lönneberga socknar. Jag har t.ex. registrerat tre två olika Petter Kastman som ryttare och soldater i 1700-talets Karlstorp. Namnet är ju bildat till sockennamnet.

2021-02-22, 15:21
Svar #2

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Tack för svar! Har du möjligen uppgifter på dessa tre ryttare? Är det någon av dem som stämmer in på "min" Petter Kastman? Tror han bör ha hetat Persson eftersom hans barn heter Persson och Persdotter, några av dem.

2021-02-22, 21:32
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Du tänker betr. hans patronymikon litet fel; det är hans barn som är Perssöner och Persdöttrar, men hans eget patronymikon kan ju vara vilket som helst.

Ryttaren för Fluxerum Per Kastman o.h.h. Catharina Andersdotter fick 1752 11/9 dottern Stina Persdotter, född 1752 11/9, död 1815 27/2 i Åkarps Östergård, Lönneberga sn.

Ryttaren i Karlstorps Backegård Petter Kastman, enligt hfl född 1729 13/10, hade med hustrun Annika Jonsdotter, född 1732 (dp 9/1) i Ålarp, Kråkshults sn, åtminstone barnen Jonas (född 1757 17/10) och Maria (född 1760 24/11).

2021-03-08, 15:26
Svar #4

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Hej igen. Jo du har säkert rätt ang namnet, tänkte bara eftersom det finns tecken på att han själv faktiskt hette Petter Persson, eller möjligen Peter Persson, så kan ju både hans far och sönerna heta Persson. Oavsett; Petter Kastman förbryllar mig oerhört. Enligt hfl bodde familjen på soldattorp i Karstorp, inte Karlstorp. Tror att någon som forskat i samma släkt missat denna detalj. Så även jag. Har kollat på en mängd olika sidor med information om vilka som bodde på de olika soldattorpens Karstorp, Näsby,  men hittar inte min Petter... På farsidan är jag släkt i rakt nedstigande led, så jag kommer inte att ge mig.

Ska lusläsa om soldattorpen i Karstorp nu.

Med vänlig hälsning,
Cecilia

2021-03-08, 23:56
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Det är riktigt. Korpralen Petter Kastman, enligt hfl (Näsby A I:4, s. 260) född 1736, var soldat (korpral) för Karstorps Norrgård. Det är naturligt att namnet blir Kastman m.h.t. uttalet (lätt skorrning gör att 'r' i Karstorp likaväl som 'rl' i Karlstorp försvinner). Sonen Isak förefaller lägga bort namnet Kastman när han blir bonde (även det naturligt).

Kastmän i Näsby, inte bara i Karlstorp och på andra ställen där namnet påträffats.

2021-03-13, 15:52
Svar #6

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Yes, det är rätt Petter! Min anfader i rakt nedstigande led. Isak kallade sig Kastman ibland, tydligen. Men sedan blir det Isacsson därefter. Jag har kvar betyd som sonsonen Petter skrev under för min farfarsfars räkning. Han gick i skola i Visby.

Tack så väldigt mycket för informationen. Nu ska jag bara försökta hitta Petters föräldrar också.

Cecilia

2021-03-14, 22:15
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:45
    • Visa profil
Han dyker upp i roten 1763 ser det ut som, och är med i 1764 års mantalslängd. 1764 gifter han sig dessutom, och står redan då som corpral Kastman. Men är det inte märkligt att bli korpral direkt, var man inte menig först och fick stiga i graderna? Dessutom var han redan 28 år då. Kanske han varit soldat för någon annan rote redan förut, med ett annat soldatnamn då förstås? Sedan blir jag inte riktigt klok på vilket torpnummer Karstorp norregård har, eller ens vilket regemente det hör till. Det finns en rote Karstorp nummer 115 på Smålands husarregemente, men det verkar vara en annan rote. Även där användes soldatnamnet Kastman, men bara fram till korpral Petter Kastman antogs, för när det kom ny soldat 1765 fick han heta Lund istället. Sedan kan man se i husförhörsboken Näsby AI:3 sid 141 att det står "wist attest" på Petter Kastman. Han var alltså inflyttad från något annat pastorat. Synd inte attesterna är scannade i Näsby socken.

2021-03-14, 23:00
Svar #8

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej,
Jag roade mig att titta lite på detta igår och jag har lita att komplettera den andre Kalle  :D .
Roten för Karstorp i Näsby sn var nr 9 i Majorens kompani, första korpralspaket. Vid mönstingen 1761 kan vi läsa i GMR att han var antagen 15/10 1757 och avancerade till korpral 15/9 1763. Troligen bodde han hemma på sin föäldragård tills han var beredd att gifta sig. Var han var född vet jag inte. Han vigs ju sedan 1/5 1764 i Näsby med Lena Larsdotter från Elmhult. I hfl för Elmhult finns en änka Karin Jonsdotter med en dotter Lena som kan vara Kastmans hustru. Jag har inte undersökt detta.
/Karl-Henrik
Den här diskussionen borde ju förresten flyttas till Näsby. Vet någon hur man gör det?

2021-03-15, 08:31
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5116
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:45
    • Visa profil
Aha, det förklarar saken.

I GMR 1770 står att han var 33 och 5/6 år och jag tror mönstringen gjordes 10 sep vilket skulle innebära att han var född alldeles i slutet av 1736. Det står också att han hette Pärsson.

https://app.arkivdigital.se/volume/v60222?image=108
 
Det gjordes en bouppteckning efter Kastman, men jag kan inte hitta något matnyttigt i den. Som förmyndare för barnen valdes en granne och inte någon släkting. Även bland skulder och fordringar finns bara grannar.
 
https://app.arkivdigital.se/volume/v78113?image=45

2021-03-15, 09:07
Svar #10

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Tack Kalle för kompletteringen,
Det var precis de två uppgifter som jag tänkt skriva, men sedan glömde bort.
MvH
Karl-Henrik

2021-07-20, 20:49
Svar #11

Utloggad Cecilia Molden

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2021-09-30, 12:10
    • Visa profil
Hej igen! Jag har besökt Karstorp och tittat på byggnader mm. Frågan är fortfarande: Var föddes Petter Pärsson Kastman? Var han oäkting, släkt med familjen i Kalmar? Hittar ingenting om honom innan noteringen när han dyker upp med hustru Lena på Karstorp Norregård. Kyrkan i Näsby har inte brunnit vad jag vet. Några tips på var jag kan forska vidare?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna