ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Andersson f. 1830 från Lekåsa  (läst 470 gånger)

2021-02-21, 16:23
läst 470 gånger

Utloggad Erik Grönbek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-22, 17:46
    • Visa profil
Johannes Andersson från Lekåsa är född 1/11 1830. Han kom till Trässberg 1855 och gifter sig med Anna Kajsa Nilsdotter den 11/4 1860. Han dör 18/1 1866. Jag vill forska vidare via hans föräldrar men hittar inte honom i födelseboken.
Någon som kan hjälpa mig.
Mvh Erik

 

2021-02-21, 16:42
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Har du kollat övriga socknar i Lekåsa pastorat? Pastoratet omfattade vid den här tiden Lekåsa, Essunga, Barne-Åsaka, Fåglum och Kyrkås.

Det är mycket vanligt efter en flytt att moderförsamlingen i pastorat sägs vara födelse- eller utflyttningssocknen, trots att personen i själva verket kommer från ett annex.

Dessutom bör man aldrig hoppa direkt från en husförhörslängd, där man finner någon som vuxen, till födelseboken i socknen där personen sägs vara född. Det är mycket riskabelt, eftersom det vimlar av fel födelseuppgifter (både dag, år och socken) i husförhörslängderna. Man bör alltid för säkerhets skulle följa alla personer baköver genom alla husförhörs- och flyttlängder. Det är särskilt viktigt när det är ett så vanligt namn som Johannes Andersson.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-21, 17:46
Svar #2

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 07:37
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Din Johannes är möjligen den Johannes som föds 1830-11-08 i Skattegården Balltorp, Åsaka (Barne-Åsaka) socken i Lekåsa pastorat ...

Om man spårar en bit tillbaks i hans flyttar så finns hans föräldrars namn nämnda som "Anders Andriasson och Anna Magnusdotter", och bara en enda Magnusdotter föder ett barn i Lekåsa pastorat 1830 -- fast fadern sägs där heta Andreas Assarsson ...

Så det är, som Jörgen säger, absolut nödvändigt att du följer honom genom alla flyttar, tillbaks till föräldrarna!
mvh /staffan -- BFiles

2021-02-21, 19:07
Svar #3

Utloggad Erik Grönbek

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2021-02-22, 17:46
    • Visa profil
Tack Jörgen och Staffan för tipsen. Nu har jag lite att jobba vidare med.
Mvh Erik

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna