ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning med auktionsprotokoll  (läst 555 gånger)

2021-02-21, 14:24
läst 555 gånger

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Hej

Är det någon som kan hjälpa mid tyda de olika kolumnernas rubrikförkortningar vid Värdering (två kolumner) och Försäljning (fyra kolumner? Jag har en bouppteckning från 1791 där det mesta såldes på auktion. Daler eller Riksdaler bör väl var med i någon kolumn men sedan förstår jag inte resten. Har tittat på andra bouppteckningar för att få lite hjälp men inte blivit klokare för det.

Med vänliga hälsningar
Eva-Lotte Daxberg

2021-02-26, 23:57
Svar #1

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
De första två kolumnerna är daler silvermynt och öre.
Den summan räknas därefter om i de tre följande kolumnerna i riksdaler, skilling och runstycken.

Jag antar detta på grundval av den första posten - 1 riksdaler var nämligen lika med 6 daler silvermynt.

Hälsningar
Håkan

2021-02-27, 09:59
Svar #2

Utloggad Eva-Lotte Daxberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 151
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 10:00
    • Visa profil
Stort tack Håkan för att du tog dig tid att besvara min fråga.
Det hade jag inte klurat ut själv, trots Google och Högmans sida som jag också tittade på innan jag ställde frågan:-).
Nu blir det betydligt roligare och givande  att ta sig an bouppteckningsprotokollen.

Trevlig helg önskas/Eva-Lotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna