ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: "Klä på" släktingarna  (läst 953 gånger)

2021-02-17, 09:44
läst 953 gånger

Utloggad Johanna Aldrin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 935
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 22:10
    • Visa profil
Hej,


Personerna i mitt släktträd har jag mest namn och årtal på, så jag skulle vilja ha tips på hur man kan "klä på" dem. Hur har ni gjort för att få reda på mer information om personerna och även platserna de var på?


Mvh Johanna




2021-04-25, 00:38
Svar #1

Utloggad Per Lundevall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 18:30
    • Visa profil
Bra fråga Johanna, jag undrar samma sak.  :D

2021-04-25, 07:47
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:47
    • Visa profil
Domböckerna är ett bra sätt, där kan man hitta mycket kul. Speciellt om man är tillbaka på 1600-talet när släktträdet blivit väldigt brett. på 1800-talet måste man ju ha mera tur om ens få förfäder skall råka vara med.

2021-05-26, 10:18
Svar #3

Utloggad Per Lundevall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2023-01-20, 18:30
    • Visa profil
Min följdfråga blir då: Hur hittar man personer i domböckerna?

2021-05-26, 10:47
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De som dömts till böter finns i saköreslängderna, som också ingår i länsräkenskaperna, eftersom det var en inkomst för kronan. Saköreslängderna brukar vara inbunda i domböckerna.

Det kan också finnas stämningslistor, alltså listor över de som instämts till tinget. De listorna kan finnas bland inneliggande handlingar.

Du kan också ha tur och någon forskare har upprättat register eller t.o.m. gjort avskrifter, men det är inget som du ska räkna med.

Annars är det bara att bläddra och läsa, bläddra och läsa, bläddra och läsa...  :)

Men det är verkligen något som kan rekommenderas. Genom att läsa domböcker lär man sig mycket om livet i bygden förr. Och det är inte bara skurkar som man hittar i domböckerna. Tvärtom är de flesta målen tvister av olika slag.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna