ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Gustaf Larsson, utvandrade från Dörarp i Kronobergslän 1888  (läst 717 gånger)

2021-02-16, 09:46
läst 717 gånger

Utloggad Eva Lagercrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 16:01
    • Visa profil
Hej, Jag har i många år försökt att ta reda på vad som hände min mormorsfar som emigrerade till USA 1888. Johannes Gustaf Larsson föddes i Dörarp i Småland 18601017. Gifte sig med min mormorsmor,  EMILIE, KRISTINA JOHANSDOTTER 18550930, 1886 och fick två barn det ena min mormor, Nanny Maria Cecilia Johannesdotter,  och det andra barnet 188806, en flicka,  dog tyvärr bara två dagar gammal. Han emigrerade troligen till St Paul Minnesota via New York från  Göteborg via Köpenhamn, agent CW Hällström 5/4 1888. Det sägs att han var en farmer. Min mormor som aldrig hade träffat sin far åkte över till USA 1910 för att leta efter honom. Hon bodde i USA i fyra år. Först hos en kusin i N.Y.  Sen vet jag inte mer.  Jag vet inte om hon träffade honom, om han gifte om sig och fick barn. Han kom inte mer hem till Sverige. Jag skulle vara så tacksam om jag kunde få tips om hur och var jag ska leta. Jag har inte hittat mer info på de vanliga sighterna såsom Ancestry och Myheritage. Stort tack på förhand! Hälsningar Eva   

2021-02-16, 12:24
Svar #1

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Emilia Kristina Larssons boupp finns i Norra Vedbo häradsrätt FII:116 (1928) Bild: 2530 / Sida: 30.

Där står det att hennes man Johannes Gustaf Larsson befinner sig i Jamestown, Dakota, Nordamerica  :) . Borde väl vara i Stutsman county i North Dakota...?

Obs: Jag antar att du blandat ihop Emilia Kristinas födelsedatum med dotterns? Enligt kyrkoböckerna var hon född 12/5 1855.

2021-02-17, 11:32
Svar #2

Utloggad Eva Lagercrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 16:01
    • Visa profil
Hej,
Stort tack för informationen!!! Du kan ha hjälpt mig att lösa "gåtan"! Så tacksam! Fanns det mer info
i bouppteckningen? Jag ska försöka registrera mig och leta själv. Vet du även hur jag kan söka information om honom i amerikanska register. Skulle vilja veta när och var han dog och om han gifte om sig och fick fler barn.
Än en gång stort tack för ditt engagemang!

/Eva

2021-02-18, 13:07
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Om man registrerar ett konto hos familysearch (gratis) så kan man söka i deras register[size=78%]:[/size]
https://www.familysearch.org


Jag hittar tyvärr inget klockrent. Hans namn är ju ganska vanligt och söka på Johannes/John/Gustaf/Gustav/Gust etc Larson född ca 1860 ger en del träffar i North Dakota. Vi vet ju inte om han blev kvar i Jamestown eller kanske rörde sig vidare. Fargo ligger ju tex inte så långt bort.


Det finns en intressant kandidat via findagrave:
https://sv.findagrave.com/memorial/198512391/john-larson


Man kan söka efter death records i North Dakota här:
https://apps.nd.gov/doh/certificates/deathCertSearch.htm


Det finns inget födelsedatum angivet men det står att han var 75 år gammal. Så född ca 1857, liten bit ifrån men intressant ändå kan jag tycka. Kan också vara någon helt annan man.

2021-02-21, 16:50
Svar #4

Utloggad Eva Lagercrantz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-03-30, 16:01
    • Visa profil
Hej,

Tusen tack för all hjälp! Jag är mycket tacksam. Jag får försöka hitta några amerikanska sighter för att komma i mål.

Vänliga hälsningar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna