ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Död på fästning  (läst 309 gånger)

2021-02-15, 09:42
läst 309 gånger

Utloggad Ann Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-12-23, 07:20
    • Visa profil
Min anfader Erik Ersson, född 1790 i Torsång, var tredje generationen klockare i Torsång med samma namn. Denne Erik flyttade 1819 till Bya, Hedemora med hustru och två barn.
I Hfl Hedemora AI:14b sid 104 noteras "2:a gång straffad för stöld" och "på fästning".
I Hfl  Hedemora AI:15b sid 101 noteras också "säges vara död".
Det finns inga domböcker digitaliserade för den tiden, men det går att lösa. Min fråga är om någon vet vilka fästningar som kan vara aktuella att söka. Det kunde också vara intressant att veta var den 1:a stölden ägde rum. Var det i Torsång så det var av den anledningen han flyttade?
Många frågetecken så jag är tacksam för alla sorters hjälp. Kanske finns det någon gammal skröna att sätta tänderna i.
Tack /Ann

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna