ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johanna Jansdotter 1833 Vandrade fran samerna i Lappland- Gifte sig med Erik Andersson i Skaret, Ljusnarsberg  (läst 831 gånger)

2021-02-14, 16:05
läst 831 gånger

Utloggad Millz Millz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:31
    • Visa profil
Vi har ett mysterium i familjen som jag garna vill losa

Vara mammor och mostrar fick hora nar de var sma att deras mormors mamma var same och vandrade fran Lappland.

Mina kunskaper om samiska historian ar tyvarr 0

Finns det nagra speciella register/arkiv som jag kan leta i?

Jag ar lite forvirrad over att jag inte hittar en Lappland i google maps, bara i Finland. Ska det inte finnas ett helt lan som heter Lappland? (Jag har bara bott i Sverige en liten del av mitt liv, ursakta mig for min okunskap)

Det kristna namnet var Johanna Jansdotter och hon var fodd 1833 (eller runt dar omkring?)

Hon gifte sig med Erik Andersson- fodd 1830, och bodde i Skaret n378, Ljusnarsberg
Erik Andersson var son till Anders Ersson & Maria Ersdotter

I husforhorslangderna star det "Lbg" under Johannas harkomst, men kan det vara att de bara skrev Ljusnarsberg? Dolde man kanske att man hade samisk harkomst eller finns det nagon annan anledning?


2021-02-14, 18:46
Svar #1

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!

Erik Anderssons hustru Johanna Jansdotter född 27 april 1833 i Ljusnarsberg fs.,
Hon var dotter till Sockenskomakaren
Jan Matsson född12 sept 1806
H; Anna Stina Bengtsdotter född 14 sept 1806
Syster: Eva Maja
De bodde i Löffallet.

Det kanske är någon annan kvinna i släkten som kommer från Lappland.
Lappland är ett län i norra Sverige.

Ljusnarsberg AI:16a sid 47

Med vänlig hälsning
Gunilla

2021-02-14, 19:19
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Lappland är ett landskap, inte län. Det är delat mellan Norrbottens och Västerbottens län.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-14, 20:23
Svar #3

Utloggad Millz Millz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:31
    • Visa profil
Tack sa mycket Gunilla, du ar helt otrolig!!!

Jag var sa saker pa at hon var same att jag kanske ignorerat viktiga detaljer! Det ar otroligt skont att fa svar for jag hade nog aldrig letat vidare efter hennes familj just i Ljusnarberg, med tanke pa alla familjens historier!
Mysteriet gar vidare!

Jag fick otroligt mycket nytta av din hjalp igar!!! Tusen tack

2021-02-16, 20:48
Svar #4

Utloggad Millz Millz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:31
    • Visa profil
Far jag fraga om du mojligtvis vet var skomakaren Jan Matsson kom ifran eller hur man tar reda pa det?
Jag hittar inte fodelsedokument eller ledtradar pa fodelseort

Jag hittar bara ett Husforhorsdokument med Jan Matsson och Anna Stina Bengtsdotter eftersom det verkar som att nastan hela familjen dog 1836, forutom Johanna Jansdotter.
Jag har svart att forsta om personerna som star skrivna ovanfor tillhor slakten eller om det ar en helt skild familj?

Jag hittar inte heller husforhorslangder for Jan Matssons familj innan giftermalet 1832.  Inte heller doukmentet for giftermalet!

Hittade bade Johannas och Eva Majas fodelsedokument och aven Anna Stinas
Attachments area

2021-02-17, 00:09
Svar #5

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!

Johan (Jan) Matsson född 12 sept 1806 Ljusnarsbergs fs
Far: Mats Matsson död
Mor:Enkan Stina Jansdotter född 1775
Syskon:
Matias född 25 aug 1810
Maja Lisa född 7 juli 1813
De bodde i Norra Björkberg

Ljusnarsberg C:11 sid 44
-"-                AI:15a Sid 163

Med vänlig hälsning
Gunilla

2021-02-19, 15:33
Svar #6

Utloggad Millz Millz

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-03-23, 07:31
    • Visa profil
Om det stammer att det ar Mats Matsson Okt 1773 sa har jag nu hittat en del pa familjen!

Tack sa jatte mycket Gunilla!!!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna