ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tore Torkilsson i Tubberöd Stenkyrka  (läst 364 gånger)

2021-02-14, 14:03
läst 364 gånger

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Ägandeförhållanden i Tubberöd Stenkyrka verkar vara i allra högsta grad oklara på 1600-talet och tidigare. Harald Rönnäng har skrivit en intressant artikel som han kallade ”Kroksdalssläkten”. I den framgår att Tore Torkilsson som brukade hemmanet från tidigast 1650 inte är identifierad vad gäller ålder, födelseort, föräldrar mm. Den tidigare brukaren och ägare har heller inte kunnat namnges på bättre sätt än att hela skattehemmanet ägdes av en släkt som pantsatte gården till en förmögen bonde i Kurlanda. Vidare säger han att Tore och hans son Helge inlöste panten den 13 mars 1663. Längre fram i berättelsen skriver Rönnäng att sonen Helges giftermål ca 1700 gjorde det möjligt för honom att inlösa panten och bli ägare till Tubberöd. Många undringar här, inlösen av panten två gånger, den förmögne bonden i Kurlanda, tidigare ägare fortfarande okända, Tore Torkilssons id fortfarande okänd mm. Finns det någon här som vet mera?

2024-03-01, 14:45
Svar #1

Utloggad Jörgen Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 13:55
    • Visa profil
Hej Ingemar. 
Tubberöd som du vet, står ju för Tubbes röjning eller i vardagligt tal Torbjörns röjning. Enligt Tore Vigerust så skulle Krossekärr under 1400-talet legat under Simon Dyresson i Kyrkefjäll där han då hade en dotter Margareta som var gift med en man Torbjörn Anundsson.
Tubberöd är därför troligtvis en avstyckning från Krossekärr omkring slutet av 1400 – talet eller tidigt i början av 1500 – talet. Vilket har medfört att den hängt samman med Krossekärrs utmark Utängen. Betänkas ska att Krossekärr vid denna tid var på en storlek av 2½ mantal.  Där varken Siröd eller Utäng var avstyckat. Tubberöd är därför namngivet för att särskiljas från Böröd, Siröd (Södra röjningen) och Grinneröd. Ägandet av gården kan troligtvis med namnet Torbjörns särart, med säkerhet spåras tillbaka till av Krossekärr. Vilket även ägarbilden i början av 1600-talet tydligt visar tecken på.
Vi kan följa de olika brukarna i Tubberöd med början 1528, med Gunder, Simon 1542, Gunder 1568, Esbjörn Gundersson 1574 och Reer Gundersen som flyttar till Krossekärr. Vi kan se i skattelängderna att Reer hamnar i obestånd och inte längre förmår betala skatten.
I Skårs gårdsarkiv fanns ett skifte efter Esbjörn Gundersen i Tubberöd som förättades den 28 sep 1621 varvid 6 örsbol lades ut i pant till Rasmus Simonssson*, då det efterlämnade lösöret icke visade sig tillräckligt att täcka hans gäld som belöpte sig tillsammans till 64 daler. Panten skulle åtnjutas till forne penning bliver redelige och till fullt betalt av Gunder Reersson och hans arvingar. Det bör vara denna pant som Helge Torsson löser på sin hustru Karins vägnar då Gunder Reersson är morfar till Karin.
Den andra panten som Tore Torkilsson löser häftar till Svennung Rasmusson i Kurlanda.
*Boende i Tubberöd
När det gäller Tore Torkilsson är det som du skriver, att det finns inga säkra tecken på var han är född eller vad hans föräldrar heter. Dock kan man konstatera att inget vid denna tid hände oplanerat. Äktenskap planerades noggrant, vilket medfört att i olika teorier var Tore Torkilsson härstammar från så förs Utängssläktet fram där Jon Torkelsson då skulle vara hans anfader. Men tyvärr är detta bara antaganden. Kanske kan framtida DNA tester bringa klarhet.

Jag hoppas att detta gett dig lite hjälp.

Mvh Jörgen Olofsson


2024-03-04, 21:38
Svar #2

Utloggad Ingemar Gollungberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1105
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 17:40
    • Visa profil
Hej Jörgen,
Det var ett mycket intressant svar jag fick av dig och på en helt annan nivå än mina magra kunskaper. Jag håller på med en skrift där Tubberöd kommer in. Ditt svar ger mig många saknade svar även om kanske allt inte är fullständigt belagt. Jag använder gärna även sådant som mer framkommit genom logiskt tänkande och resonemang bara jag talar om att det är så. (I motsats till Magda Måneskiöld) Hennes bok hade varit alldeles utomordentligt bra om hon hade redogjort för hur hon kommit fram till uppgifterna som är kontroversiella och inte låtsats att de var sanningar. Nog om det. Jag undrar nu Jörgen om du har något emot att jag använder dina uppgifter som du lämnat här. De verkar vara troliga. Jag behöver då nämna både ditt namn och Tore Vigerust.
Mvh Ingemar Gollungberg


2024-03-14, 13:44
Svar #3

Utloggad Jörgen Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 13:55
    • Visa profil
Hej, att använda mig som referens går alldeles utmärkt. När det gäller Vigerusts uppgift att Dyresson ägt Krossekärr, baseras detta på att Dyresson undertecknade en dom där på gården. Enligt Vigerust ett dåtida sätt att markera att man ägde gården utan att man bebodde den.
mvh Jörgen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna