ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bouppteckning Kinne Häradsrett 1844-47  (läst 425 gånger)

2021-02-14, 13:43
läst 425 gånger

Utloggad Peter Anderson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 19:41
    • Visa profil
Jeg kan ikke læse og ikke forstå enkelte ord i bouppteckningen efter min ane Greta Jønsdotter der døde i Ledsjö i 1844.

I GIF filerne er de vanskelige ord understreget med gul farve.

Kan nogen hjælpe?

Venlig hilsen
Peter Anderson
København

2021-02-14, 17:21
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
På första bilden ser det som "Giefte" efter Cajca, d.v.s. gifta. Barnen är alltså gifta.

På nästa rad ser det ut som "Pesellenne uppgafs av Dotter Cajca". "Pesellenne" ska väl vara persedlarna, förmodar jag.

På nästa bild står "Ellgaffel", eldgaffel alltså.

I bouppteckningar är det för det mesta 'vanligt' folk, inga präster eller andra kronans tjänstemän, som håller i pennan, och då skriver man ofta som man talar...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-14, 17:48
Svar #2

Utloggad Peter Anderson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 19:41
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna