ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fors. på frågan om Olof Ericsson Bergman  (läst 236 gånger)

2021-02-13, 17:24
läst 236 gånger

Utloggad Christina Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:24
    • Visa profil
I min tidigare fråga om läshjälp av bouppteckningen för Olof Ericsson Bergman fick jag läshjälp av Maud Svensson betr den första delen i bouppteckningen som gjordes 1793. (Värdefullt och upplysade!)
[/size](Ref till boupptedkning: [/size]https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0102733_00335[/color][/size][size=78%])[/size]

Det väckte dock fler frågor.
Olof var gift två gånger. Barn fanns endast i första äktenskapet.
Barn i Olofs första äktenskap räknas upp i bouppteckningen, förutom äldste sonen Olof (som då fortfarande var i livet).
I den avslutande delen av bouppteckningen (efter uppräkningen av ägodelarna) nämns en bouppteckning efter en bror till hustrun i andra äktenskapet, Anna Danielsdotter.  Där har jag inte fått läshjälp och har inte själv lyckats tyda all text, men det verkar vara en bouppteckning från 1791 efter Annas bror Lars/Hans Danielsson i Förnebo.
Då Olof inte hade några barn i andra äktenskapet och då det i bouppteckningen för Olof 1793 framgår att  egendomen var deras (Olofs och andra hustrun Anna Danielsdotters) "samfällta bo", undrar jag hur det hela kan hänga ihop.
Mina nya frågor är följande:
1. Det står att begravningskostnaden är tagen av "booskifto".  Om det avser samma som boskifte så är det ju ett upphävande av äkta makars giftorättsgemenskap. Vad betyder det? Är det bara fråga om att arvet ska delas upp så att Olofs barn får det de har rätt till och Anna får det hon har rätt till?
2. Kan Anna ha haft arvsrätt i föräldrahemmet i Förnebo (som övertogs av brodern), och det därför redogörs för det som i boupteckningen efter brodern tillföll Anna? Dvs sådant som barnen i första äktenskapet inte skulle ha rätt till?
3. Och hur kommer det sig att man kan utesluta och inte ens nämna den äldste sonen Olof i bouppteckningen efter fadern Olof Ericsson Bergman, då sonen Olof Olofsson fortfarande var i livet när bouppteckningen gjordes?
Tacksam för all hjälp att begripa sammanhanget i denna bouppteckning.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna