ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Problem med triangulering  (läst 1692 gånger)

2021-02-13, 14:17
läst 1692 gånger

Utloggad Simon Eddeland

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-05-02, 10:43
    • Visa profil
Hej!

I ett DNA-kit som jag administrerar har träffar med 5 andra personer (minst), jag upptäckte att alla var träffar på samma ställe med DNA-painter. Det område som överlappar för alla är 7 - 7,5 cm långt.

Grupp 1: Två av personerna är en triangulerad träff som jag vet är släkt på mödernet.
Grupp 2: Två av de andra personerna triangulerar på samma plats, jag kan inte släktskapet med dessa.

Ingen av personerna i grupp 1 triangulerar med någon av personerna i grupp två och då skulle jag vilja dra slutsatsen att grupp 2 är på fädernets sida.

Det jag tycker är konstigt är då den sista personen, person 5. Denna person triangulerar inte med någon annan i vare sig grupp 1 eller två. Vad kan detta bero på? Och om MyHeritage missar möjliga trianguleringar, hur kan jag i sådana fall vara säker på att grupp 1 och grupp 2 inte egentligen triangulerar och båda därmed är på mödernet?

Edit: Till allt detta ska tilläggas att personerna i grupp 1 är besläktade på mödernet via mor respektive morfars morfar. Person 5 är släkt via morfars mor enligt släktträd så det borde verkligen vara en triangulering tillsammans med grupp 1.


2021-10-02, 14:45
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Hej Simon!

Jag har använt Ancestry för DNA-test, både för mig själv och för min mamma. Tyvärr känner jag inte till hur MyHeritage presenterar sk DNA-träffar och jag är inte säker på vad som menas med triangulerad träff. Det jag kan berätta är att både jag och min mamma har väldigt många DNA-träffar, och ibland händer det att det bland våra DNA-träffar finns de som är DNA-träffar även med varandra. Tex: personerna A, B, C, D och E är mina DNA-träffar. Personerna A och B är DNA-träffar med varandra, men vare sig A eller B är DNA-träffar med personern C, D eller E. Detta kan hända även om alla personerna A till E är släkt med mig på min mammas sida (vilket visas genom att hon också har dem som DNA-träffar). Två förklaringar till att detta kan ske är:

1) för att vara DNA-träff med varandra måste man ha minst en gemensam ana. De två personerna i din grupp 1 har gemensam ana/anor med dig (och även med varandra?) på din morfars morfars sida, men med person 5 är du släkt med på din morfars mors sida. Kan det hända att person 5 är släkt med dig på din morfars mormors sida? I sådant fall har person 5 inte någon gemensam ana med personerna i grupp 1, som ju har gemensamma anor med dig på din morfars morfars sida.

2) åtminstone Ancestry har jag märkt, visar endast "externa" DNA-träffar (tex A och B med varandra) som har minst 20 centimorgan (cM) gemensam arvsmassa. Kanske person 5 har för lite gemensam arvsmassa med personerna i grupp 1 för att det ska visas (medan personerna i grupp 1 har tillräckligt mycket gemensam arvsmassa med varandra för att de ska visas som "släkt med varandra").

Vänliga hälsningar,
Jan

2021-10-02, 14:47
Svar #2

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Glömde...

Med samma resonamang behöver ditt resultat inte betyda att personerna i grupp 2 är släkt med dig på din pappas sida.

2021-10-02, 15:01
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Det är inte ett av de fragment som är delade av många? Finns åtminstone två sådana på kromosom15 enligt https://isogg.org/wiki/Identical_by_descent#Excess_IBD_sharing
mvh /staffan -- BFiles

2021-10-03, 09:35
Svar #4

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:37
    • Visa profil
Hej igen!

Tekniskt kan det uppstå falska positiva och falska negativa DNA-träffar och ju lägre värdet är på det delade DNA:t desto högre är risken att detta kan ske skulle jag tro. Man får hoppas att företagen använder sig av, och analyserar, de mest lämpliga segment vid jämförelser av olika individers arvsmassa för att upptäcka DNA-träffar. Att använda sig av fragment som är delade av många låter vanskligt i mina öron eftersom det borde öka risken för att falska positiva DNA-träffar registreras, men jag är inte insatt i analysernas detaljer.

Som exempel på hur Ancestry presenterar värdet på delat DNA bifogar jag två bilder. Den ena är värdet på min mammas och mitt delade DNA (högsta värdet, 50% delat DNA) och det andra är värdet på en till mig "avlägsen" släktings och mitt delade DNA (lågt värde, <1% delat DNA).

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna