ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fånghuset uti Ölmstad  (läst 932 gånger)

2021-02-11, 19:51
läst 932 gånger

Utloggad Daniel Linares

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 00:35
    • Visa profil
Hej!

Är ny inom släktforskarbranschen och här på forumet, riktigt roligt att hålla på och forska!
I och med att jag är ny så tänkte jag vända mig till er för att få lite tips om hur jag kan gå till väga och fördjupa mig vidare i släkten.

Min mormors sida har en gren som har sina rötter i Reftele/Ölmstad genom bland annat soldaten Anders Persson Seger.

Dock verkar det vara så att även en del av min morfars sida som jag trodde var inbitna Hallänningar också verkar ha sina rötter i Reftele/Ölmstad. Har fått fram mycket lite information men känner inte att jag helt vill spika den innan jag kan få lite mer info. Det rör sig i alla fall om en Katrina Andersdotter 1780 - 1866. Hon ska enligt vad jag har fått fram suttit i Fånghuset i Ölmstad, fött en son (Anderas Magnusson) som dog i fängelset 1816 samt haft två minderåriga döttrar (Anna Petersdotter och Johanna Jonasdotter) vid tiden för broderns död. Dessa döttrar verkar sedan ha flyttat till Halland. Katrina ska sedan ha dött 1866 i fattighuset enligt de dokument jag har hittat. Efter henne slocknar Reftele/Ölmstadsidan ut på morfars sida och Halland tar över.

Min fråga är om var jag kan få fram vad Katrina dömdes för, vart jag i sådana fall vänder mig och var jag kan vända mig för att få mer uppgifter om henne och hennes familj? Har någon av er där ute kanske rent av den informationen jag söker?

Tusen tack på förhand!

/Daniel

2021-02-11, 20:16
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Reftele/Ölmstad" skriver du. Då är det nog inte Ölmstads socken (i Vista härad vid Gränna), där du har placerat inlägget, utan byn Ölmestad i Reftele socken (i Västbo härad på gränsen till Halland).

Och sedan är det lättare att hjälpa till om du talar om var (i vilka källor) som du har hittat uppgifterna om dina förfäder.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-11, 20:20
Svar #2

Utloggad Daniel Linares

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 00:35
    • Visa profil
Tack för informationen. Då stänger jag ner tråden här.

/Daniel

2021-02-11, 21:45
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Det är inte mycket som stämmer i det du hittat om Katrina Andersdotter. Har du verkligen använt kyrkböckerna från dig själv och bakåt så att du hittat henne ? 
Men lägg frågan under Reftele i stället, så får du nog en del svar.  :)
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-02-12, 15:08
Svar #4

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Hej Daniel!
Släktforska är en mycket givande hobby men ska den ge något på sikt så får man ta det lugnt! Noggranna anteckningar, kolla källor så långt det går, lära sig läsa olika handstilar och inte minst ta hjälp av mer erfarna forskare när man kört fast och uttömt alla egna uppslag!
Det är en intressant gren att forska vidare på för dig. Vad har du fått det ifrån att Andreas dog 1816? Är rätt säker på att han haltade framåt i livet åtminstone en bit in på 1840-talet, kanske längre? Katharinas fars död och anteckningen i dödboken var intressant, där har du en del bry innan du läst den rätt!
Torpet Stillheten verkar ha varit centrum för familjen ganska länge, tyvärr verkar ingen veta var det låg längre.
Mycket intressant att ta reda på om den släktgrenen för dig framöver!
Lycka till med din forskning önskar Lennart

2021-02-12, 16:36
Svar #5

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Andreas verkar ha lämnat det jordiska livet 1893.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-02-12, 16:47
Svar #6

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Andreas bouppteckning:  (Finns inte än hos SVAR)
Västbo häradsrätt (F, N) FII:62 (1894-1895) Bild 329 / sid 651 (AID: v77979.b329.s651, NAD: SE/VALA/01609) 
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2021-02-19, 21:49
Svar #7

Utloggad Daniel Linares

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-02-20, 00:35
    • Visa profil
Hej!
Ursäkta att jag har varit frånvarande. Tack för hjälpen.
Har du/ni tips på hur jag kan gå vidare på brodern och modern?

2021-02-19, 22:04
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:03
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Som jag sa i mitt förra inlägg: Det är lättare att hjälpa till om du talar om var (i vilka källor) som du har hittat dina uppgifter.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-20, 08:57
Svar #9

Utloggad Lennart Strandling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2022-08-05, 21:43
    • Visa profil
Daniel!
Gå med i den släktforskarförening som finns där du bor, gå en studiecikel i släktforskning. Noggrann med allt, du såg själv hur det blir fel om man missar en bokstav i en socken eller ett namn.
Om du är i husförhörslängden t ex Al:12 så kan man kolla Al:11 osv, kolla vad prästen skrivit längst till höger i husförhörslängden, inte bara namnraden. Vad står det i födelselängden om faddrar, anteckna noga allt du ser även vad släkten berättar muntligt, det kommer att hjälpa dig framöver!
Hälsar Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna