ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Jonsdotter i Svartnäs  (läst 528 gånger)

2021-02-11, 18:46
läst 528 gånger

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Hej,Jag undrar om någon har uppgifter om änkan hustru Brita Jonsdotter som befann i sig i Svartnäs under slutet av 1670-talet. Hon erhöll då arv efter sin man (soldat?) Henrik Jo(ha)nsson från Borgsjö i Medelpad.Vänliga hälsningarMaud

2021-08-17, 17:20
Svar #1

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Maud
Roligt att höra av dig här. Jag kollade lite i min anteckningar om din fråga. Är du säker på hustruns namn? År 1728 den 4 april dog Henrik Jonssons änka Britta Eskilsdotter i Svartnäs i en ålder av 90 år.

Kanhända är detta rätt hustru?

Vi ses!
hälsningar
Jan-Erik Björk

2021-08-17, 18:40
Svar #2

Utloggad Maud Wedin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 10:51
    • Visa profil
Ja, trevligt att mötas även på detta forum, Jan-Erik  :)
I domboken från laga ting i Borgsjö 31 maj 1679 står det i originaldokumentet Brita Jonsdotter. Se bif utdrag.Men eftersom Brita troligen inte själv var närvarande vid tinget och då hennes avlidne man hette Henrik Jonsson kanske det blev en felskrivning. På Råsjön kanske man bara kände till henne som "hustru Brita" som dessutom var bosatt i en socken långt söderut?!Om hennes patronymikon var Eskilsdotter kanske hon var dotter till Eskil Henriksson i Östra Svartnäs? Gottlund skriver i sin dagbok 1817 att gården kallades Laukkala.

Vänliga hälsningarMaud Wedin


2021-08-19, 14:31
Svar #3

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Maud
Visst kan de hypoteser du har ställt upp vara riktiga!Jag har inte kunskaper för att avgöra detta spörsmål. När det gäller Brittas far kan han mycket väl vara Eskil Henriksson. Har dock hittills inte hittat några fakta som styrker ev. samband. Å andra sidan har jag inte uppgifter från Svärdsjö domböcker längre fram än 1673.

Det vore bra att få säkerställt Svärdsjöfinnarnas släktnamn. Särskilt med tanke på att avkomlingar till dem finns antecknade i bl.a. Värmland. Kanske också i Hälsingland och Gästrikland? Det borde inte vara helt omöjligt eftersom vi har dels Gottlunds uppgifter och ett ganska bra källmaterial. Problemet är alla Henrik och Henrikssöner samt Pers- och Larssöner som figurerar i olika sammanhang. Nils Almegårds uppgifter verkar inte alltid vara korrekta. De är troligen säkrare ju längre mot nutid han kommer. Det verkar som att han inte har använt domböckerna?

Vi ses förhoppningsvis framöver!
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna