ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bondeanor i Lindby,Adelsö  (läst 355 gånger)

2021-02-11, 13:27
läst 355 gånger

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 20:59
    • Visa profil
Jag har kommit så pass långt bak i släktträdet att det inte längre går att få stöd av husförhörslängderna i Adelsö förs. Jag hoppas att någon mer här kanske forskar på samma släkt eller i samma by.

Skattbonden i Lindby, Olof Anderssons dott Elisabet Gust. Olofsdr (f.9/9 1720 Lindby,Adelsö) gifte sig med Johan Persson.
I  Adelsö vigselbok 23 nov 1740   skrevs följande: " drängen Johan Persson i Björkö och pig Lisen Olofsdr i Lindby. Morgongåva 10 lod silver och 2 koppar."

Jag antog först att Johan var född på Björkö -men Adelsö husförhörslängder börjar först år 1727 och gav ingen ledning.Och min tanke var också att en dräng kanske inte hade råd med en sån morgongåva. Kanske var han en  bondes son?

Jag gick vidare  till Adelsö dödbok 28 mars 1756 där det är skrivet att Johan dött  i "Lindby 47 år och 11 mån gammal."

Utifrån det har jag hittat en pojke i Adelsö födelsebok som stämmer med Johan -så när som på några dagar.
"Johan f. 8 april 1708 i Lindby. Fader: Per Ersson i Lindby."

Har jag kommit rätt?  Vem var i så fall Per Ersson i Lindby? Var han också en av dessa Lindbybönder och vem var hans hustru?
Någon som vet något?  :)
 

2021-02-11, 18:31
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 956
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:02
    • Visa profil
Det är enkelt att ge bort andras egendom, vilket morgongåvan i själva verket är. Den har någon betydelse först när mannen är död och morgongåvan dras ifrån summan i Bouppteckningen och blir änkan till del. Han ger bort barnens eller arvingarna arv till änkan. På 1700-talet är undersökning av barnens faddrar en av arbetsmetoderna som bör användas både om Husförhörslängderna finns eller inte. I Stockholms län finns mantalslängder från år 1694 och framåt för varje år som bör inhämtas. Jordeboken används för att se vilket typ av ägande Hemmanet är. Är det skattejord läses Häradsrättens Småprotokoll (och dombok) för att läsa hur Hemmanet blivit bondens egendom. Utlösning av släktingar eller köpt från andra.

Har inga svar på frågorna i denna familj, bara hur forskningen kan komma fram till dem.

2021-02-11, 18:39
Svar #2

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 20:59
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna