ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp  (läst 416 gånger)

2021-02-11, 10:54
läst 416 gånger

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej

Jag har svårt att tyda vem som dör var 1813, jag tycker att det står Ervalla men kan inte med säkerhet läsa ut det. Sedan är jag osäker på om det är Hindric eller Stina som dör detta år.Har sökt igenom DB för Ervalla och Lindesberg utan att hitta någon utav dem.
Är det någon som kan hjälpa mig att bringa klarhet i detta så är jag tacksam.
Bifogad bild är från Lindesbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder för Vedevågs bruk, SE/ULA/10851/A I b/5 (1806-1816), bild 176, sid 165, (Riksarkivet).
Med vänliga hälsningar
Jan-Erik Pålsson

2021-02-12, 11:33
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5405
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:09
    • Visa profil
Anders Nilsson gifte om sig med Brita Jansdr som kom 1813 från Ervalla med oä d Stina f 1803 och s Hindrick f 1793.Han står inte som oä. Är det hennes ? De kom 1813 från Ervalla.
Hittar inte heller Stina eller Henrik i Lindesbergs db 1813. Som prästen skrivit är det oklart vem av dem som dör 1813.
 I utfl. längden BI:3 bild 25 1815 Anders Nilsson med h och barn 2 2 (=2 män, 2 kvinnor) Då ser det ju ut som om ingen av dem dog. De flyttade till Stockholm 1815.
Anders första h död 1809.

2021-02-12, 17:56
Svar #2

Utloggad Jan-Erik Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2023-11-03, 13:36
    • Visa profil
Hej Margaretha och tack för ditt svar.

Detta är en ovanligt rörig del av familjen, Anders Nilsson var faktiskt gift tre gånger och den första hustrun som är min anmoder, hon hette Maria Olofsdotter född i Agers socken i Norge 1758 och dog i Lindesberg 10 juni 1799.

Även Maria hade en oäkta son som då är min anfader och där går det inte att komma vare sig bakåt eller framåt. Sonen Olof Persson f 21 apr 1778 i Grythyttan finns med i sista förhöret i Grythyttan innan de flyttar till Vedevåg, därefter är han spårlöst borta.
Anders Nilsson gifte i dec 1799 om sig med Elisabeth Scheler, änka från Lindesberg född 1747 död 1809, som blir hans andra hustru. Därefter gifte han sig med Brita Jansdotter. Snabbheten i giftermålen med den andra hustrun efter första hustruns död misstänker jag har att göra med att han då stod med åtminstonde 3 små barn som behövdes tas om hand.


Att familjen sedemera flyttar till Stockholm 1815 är inget som underlättar sökandet, skall göra ett försök att spåra dem där men hyser inga större förväntningar.

Det är även otroligt irriterande att inte förstå vem som avses med dödsnotisen 1813.

Tack än en gång för din vilja att hjälpa mig.

Med vänliga hälsningar
Jan-Erik Pålsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna