ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Orsa (W) FII:4 (1767-1774) Bild: 12 Sida: 19 Nr 38 Karin Hansdotter  (läst 278 gånger)

2021-02-10, 12:21
läst 278 gånger

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil
Hej igen
Har sprungit på en text i personaliaboken där jag fått en del frågetecken med ord som jag jag inte lyckats tyda och där jag skulle behöva hjälp.
Jag bifogar texten med det jag tror mig ha klarat och med de frågetecken jag.

........."Olof Larsson Stenberg, med vilken hon ? i 21 år levat tillsammans. Under denna tid har Gud välsignat deras äktenskap med 3nne söner, av vilka en är död, men de andra lever ännu, så länge Gud behagar och beklaga bitterligen saknaden av en huld moders ömma ? och vård. Vad dess leverne angår har hon efter berättelse varit from, stilla, och saktmodig, så att hon med sina anhöriga och grannar väl kommit överens till beröm på hennes döda mull lämna? och det att hon sitt hus väl förestått och varit ? och flitig i sin jordiska? ? ?  hon och därunder haft ? ? ?  ? ? välsignelse. Angående dess dödliga sjukdom, så börjande hon redan i ? att plågas av en ? och tärande bröstsjuka. Vilken allt mer och mer tog överhanden och som hon därav ? ? ? ? liv snart skulle nå sitt slut så ? hon för ? ? sedan sig bespisa med den heliga nattvarden, ? hon med mycken vördnad ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?  Beredde sig ? ?  vackert och gudeligen till en salig död, medelst åtskilliga versers läsanden? uti psalmboken, ibland vilka denna i synnerhet gav henne mycken tröst " ? ? ? ? ? " och avled sistledne tisdag, då hon här i förgängligheten ? en ålder av 44 år. 

Orsa (W) FII:4 (1767-1774) Bild: 12 Sida: 19   Nr 38  Karin Hansdotter

ArkivDigital: Orsa (W) FII:4 1767-1774 Bild 12 / Sida 19

Tacksam för hjälp

/ Per H

2021-02-10, 14:02
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
........."Olof Larsson Stenberg, med vilken hon altså i 21 år levat tillsammans. Under denna tid har Gud välsignat deras äktenskap med 3nne söner, av vilka en är död, men de andra lever ännu, så länge Gud behagar och beklaga bitterligen saknaden av en huld moders ömma skötzel och vård. Vad dess leverne angår har hon efter berättelse varit from, stilla, och saktmodig, så att hon med sina anhöriga och grannar väl kommit överens. Till beröm på hennes döda mull lämna? och det att hon sitt hus väl förestått och varit trefwen* och flitig i sin jordiska hantering, hwarför hon ock därunder fått erfara den högstes milda och nåderika välsignelse. Angående dess dödeliga sjukdom, så började hon redan i höstas att plågas av en mattande och tärande bröstsjuka. Vilken allt mer och mer tog överhanden och som hon därav kunde sluta, att hennes liv snart skulle nå sitt slut så lett hon för kort tid sedan sig bespisa med den heliga nattvarden, den hon med mycken vördnad och andagt till sin [–] tros styrka och försäkran om syndernas förlåtelse anammade. Beredde sig der uppå vackert och gudeligen till en salig död, medelst åtskilliga versers läsande uti psalmboken, ibland vilka denna i synnerhet gav henne mycken tröst Har jag Jesum i Mitt Hierta etc**. Afled sistledne tisdag, då hon här i förgängligheten reknat(?) en ålder av 44 år. 

* https://www.saob.se/artikel/?seek=treven&pz=2

** Vers 3:
https://sv.wikisource.org/wiki/Sida:Psalm1695-2.djvu/21
Hälsar vänligen
Maud

2021-02-10, 14:39
Svar #2

Utloggad Per Hermansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 391
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 22:05
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna