ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: TBC 1944-1945, en moster dog 1945 när en lunga sprängdes  (läst 419 gånger)

2021-02-09, 15:50
läst 419 gånger

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,


1945 dog en ung moster endast 17 år gammal Hon låg på Svenshögen. Går det att beställa journaluppgifter på hela behandlingsperioden? Och var beställer jag dem. Svenshögen tillhörde - ligger i Stenungsunds kommun??


Varför behandlades hon med gas i lungor?
Hur bedömdes det att skulle bli en sprängning? Jag läste om lungkollaps, ett rör in i lungan, var det den enda metoden att få in gas i lungorna? Det är en brutal metod att föra in gas genom ett rör och hål i ryggen. Hur gammal var den här metoden 1944-1945? Det går att läsa på Wikipedia.
Tre av henens äldre syskon låg på Svenshögen, en av dem opererades på Högsbo sjukhus runt 1950/51 och revbenen togs bort. Han levde tills förra året och var född 1932.


Tack för alla svar på förhand.


Mvh
Marianne Kristoffersen

2021-02-10, 17:33
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Journalkopior skulle jag beställa från Regionarkivet, jag gissar att det är Region Västergötland som gäller här.Tuberkulos var fram till 1940-talet en fruktansvärd sjukdom som tog livet av folk, även barn och ungdomar. Man tvingades till besvärliga behandlingar som hade svåra biverkningar och risker, du har ju redan läst på Wikipedia, ibland gick det inte bra, ibland gick det bättre, du har ju oxå ett sånt exempel. Vi ska vara glada över att vi har antibiotika, på många ställen i världen är man fortfarande 80 år efter oss.

2021-02-10, 18:40
Svar #2

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna