ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson, Lars och Olsdotter, Maria  (läst 934 gånger)

2021-02-07, 13:05
läst 934 gånger

Utloggad Eva Masthagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 14:38
    • Visa profil
    • www.duohund.se
Hej!

Jag blev nyligen kontaktad av en avlägsen DNA-släkting (Linda) i USA som var desperat över att hon inte kunde hitta någon information gällande sin mormors mamma och pappa som kom från Sverige. Problemet var att hon inte visste så mycket om dem men hon har frågat efter alla möjliga dokument i USA för att se om hon kan få fram något men det verkar som om familjen inte finns.
 
Det hon vet är (om det nu är riktigt) att hennes mormor hette Anna Ohlson och att Annas föräldrar hette Lars och Maria. Hon vet inte om de träffades i Sverige och gifte sig eller om de träffades i USA och gifte sig.
Anna föddes 1891-06-14 i Farley, Polk, Minnesota, USA. Anna var då barn nr 2 till Lars och Maria. Första barnet hette Katie och föddes 1887-05-08 men om hon föddes i Sverige eller USA vet de alltså inte.
 
Efter Anna föddes Emma (1893-03-11) och John (1894-10-28).
Efter det flyttade familjen till Manitoba, Kanada och där föddes Elsie (1896-11-28).

När Elsie föddes så blev deras mamma Maria dålig och barnens pappa dog, så barnen adopterades bort till andra familjer.
Lindas mormor Anna Ohlsson och hennes syster Emma adopterades av mennonitfamiljen Krahn och John och Elsie adopterades till mennonitfamiljen Tohm.
Det går att hitta Anna Krahn när jag söker på Ancestry men inget finns om när hon föddes eller vilka som var hennes föräldrar. Anna gifte sig med Isaak Fehr men det är svårt att hitta något om honom också.
 
Linda har ett handskrivet födselintyg från när Anna föddes, se bif. Enligt intyget är det en predikant från Svenska Kristna Missionsföreningen som skriver det.

Nu undrar jag om jag på något vis kan hjälpa Linda och hur jag då ska gå till väga.
Kan det vara så att mennoniterna har egna databaser som de inte delar med övriga världen?
Kan man hitta något via Svenska Kristna Missionsföreningen, vad nu det är?

Tar gladeligen emot alla tips ni har!

hälsningar
Eva

2021-02-07, 13:33
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Arkiv Digital har fotograferat av en del av svensk-kyrkorna i Amerika, däribland Missionsförbundarnas. Själv hittade jag såväl föräldrar som födelsesocknar till mina släktingar i dessa längder.
Men det förtjänar att läsa på om Missionsförbundet, de har lite olika namn under såväl tidernas lopp som geografi.
Vänliga hälsningar
Nils O

2021-02-07, 15:39
Svar #2

Utloggad Eva Masthagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 14:38
    • Visa profil
    • www.duohund.se
Var i Arkiv Digital hittar jag den informationen?

2021-02-07, 16:47
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Välj USA som land under Arkivsökning.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-02-08, 16:28
Svar #4

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3547
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:08
    • Visa profil
Inget svar på din fråga men jag tror mig ha klurat ut vem det var som skrev födelseintyget och vilken kyrka (fast det kanske du redan vet, i så fall kanske det kan hjälpa andra som också vill leta  :)  ).

Intyget är undertecknat av en P M Samuelson (lite otydligt men jag tror det står så), predikant vid Svenska Kristna Missions... i Warren.

Warren är en stad in Marshall County precis norr om Farley township i Polk. Förmodar att detta är Peter M Samuelson i 1900 census:
Name:   Peter M Samuelson
[Peter M Sainndson]
Age:   53
Birth Date:   Sep 1846
Birthplace:   Sweden
Home in 1900:   Warren, Marshall, Minnesota
Street:   Central Park Avenue
House Number:   1
Sheet Number:   12
Number of Dwelling in Order of Visitation:   210
Family Number:   233
Race:   White
Gender:   Male
Immigration Year:   1886
Relation to Head of House:   Head
Marital Status:   Married
Spouse's Name:   Ida Josephine Samuelson
Marriage Year:   1872
Years Married:   28
Father's Birthplace:   Sweden
Mother's Birthplace:   Sweden
Years in US:   14
Naturalization:   Naturalized
Occupation:   Clergyman
Can Read:   Yes
Can Write:   Yes
Can Speak English:   Yes
House Owned or Rented:   Own
Home Free or Mortgaged:   F
Farm or House:   H
Neighbors:   View others on page
Household Members   Age   Relationship
Peter M Samuelson   53   Head
Ida Josephine Samuelson
49   Wife
Hilda Emelia Samuelson
26   Daughter
Anna Olivia Samuelson
28   Daughter
Freda Elisabeth Samuelson
23   Daughter
Ester Dorothea Samuelson
10   Daughter

Hittar familjen också i ett kyrkoregister i California dit de senare flyttade till (via ancestry):
Name:   P. M. Samuelson
Gender:   Male
Record Type:   Member List
Birth Date:   10 Sep 1846
Birth Place:   Jököpings län
Church:   Svenska Evangeliska Missions-församlingins
Relation to Head:   Head
Spouse:   Ida Josefina Samuelson
Child:   Esther Ester
Relatives:   
Name   Relation
P. M. Samuelson   Head
Ida Josefina Samuelson   Wife
Esther Ester Samuelson   Daughter

Tyvärr hittar jag inga kyrkoregister för Warren Evangelical Covenant Church online. Varken via ancestry eller arkiv digital. Funderade på om din släkting varit i kontakt med dem...? Kanske finns en vigsel där...?

Man kan ju alltid spekulera i vem Lars och Maria var men jag hittar inga direkta bevis på att de jag funderar på är "dina"...hittar inte familjen i MN State Census 1895 så jag förmodar att de redan flyttat till Canada då (om jag inte missat något förstås).

Tycker Manitoba är svårt att leta efter records online. Det hade varit bra med ca födelseår för Lars och Maria men jag antar att ni inte har death records att tillgå?

(jag har sett de family trees som finns hos ancestry tror ett av dessa är din släktings men det spekuleras lite mycket i dessa  ;)  [size=78%])[/size]

2021-02-08, 17:00
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3547
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:08
    • Visa profil
Hittar Peter M Samuelsons obit i tidningen Warren Sheaf den 30/1 1913. Bekräftar bl a att han kom till Warren 1886 från Vetlanda. Han var pastor i Swedish Mission Church och reste mycket.

2021-02-09, 18:59
Svar #6

Utloggad Eva Masthagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 14:38
    • Visa profil
    • www.duohund.se
Tack!


Nu har vi betydligt mer att gå på.
Så himla duktiga ni är!  :-*


//Eva

2023-06-04, 13:52
Svar #7

Utloggad Eva Masthagen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-06-18, 14:38
    • Visa profil
    • www.duohund.se
Tack alla för all er  hjälp.


Det verkar onekligen svårt att komma fram till vem Lars och Maria Olsson var.
Har ni några tips om hur vi kan gå vidare?


Mvh
Eva

2023-06-10, 10:14
Svar #8

Utloggad Marianne Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 469
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 10:25
    • Visa profil
Hej, har ni provat Katarinas råd att försöka kontakta den missionsförsamling som fanns i Warren när Anna föddes?
Farley, Polk, verkar ha varit ett litet samhälle - kanske finns Lars Olson nämnd i något /församlings-/register.


Jag tittade på ledaren Per Magnus Samuelsson från Vetlanda, men inget intressant där. Han är nämnd som hemmansägare hela tiden i Sverige,
blev väl religiös ledare i USA. Han for även fram och tillbaks till Kanada rundt år 1900.
I Vetlanda vid den tiden ser jag knappast nån som heter Olsson, verkar inte varit ett gångbart namn där.
I princip hela Hallands emigranter har jag här - ingen Lars Olsson, några Lars Olofsson men ingen alls lämplig enligt mig.


Det finns alltså ingen ledtråd om ungefär hur gammal Lars var när/om han dog 1898?
Det hade förstås kunnat snäva in letandet i Sverige.


Ni andra som läser detta: Observera att det finns också en annan tråd här om "Vigselattest"

2023-06-10, 10:22
Svar #9

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3547
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:08
    • Visa profil
Menade du mig?  :)


Jo, jag listade mina förslag i denna tråd också:
https://forum.rotter.se/index.php?topic=193147.0

2023-06-17, 14:28
Svar #10

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3547
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 08:08
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna