ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kerstin Nilsdotter f 1732 i Lakene  (läst 696 gånger)

2021-02-06, 16:12
läst 696 gånger

Utloggad Malin Lernvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 20:16
    • Visa profil
Hej, Kerstin Nilsdotter gifter sig 15 oktober 1761 i Ekshärad med Per Persson i Södra Skoga i Ekshärad. Kerstin var vid vigseln i tjänst i Södra Skoga. Då står i Ekshärads hfl att hon är född 1732 i Lakene.
Jag letar efter Kerstins föräldrar. Den enda Kerstin jag hittar ungefär vid den tiden är född 1729. Hon står sedan också som gift med Nils Månsson.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
/Malin

2021-02-07, 12:04
Svar #1

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2997
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:54
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Nils Månsson och Kerstin får barn i Lakene:
Nils 1751-09-16
Måns 1755-07-12 i Backa
Lars 1762-08-14 i Ålby
Ingeborg 1767-01-10 i Lakene
Med vänliga hälsningar.

2021-02-07, 15:00
Svar #2

Utloggad Malin Lernvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2023-06-14, 20:16
    • Visa profil
Tack Kenneth, det var när jag följde Kerstin Nilsdotter f 1729 som jag hittade henne med familj. Då kan hon inte var den Kerstin jag söker som gifter sig 1761.

2021-06-16, 00:36
Svar #3

Utloggad Lars Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2023-08-02, 03:09
    • Visa profil
Det finns några ärenden i Älvdals häradsrätts nedre tingslag som kastar lite ljus på vilka som är Kerstins föräldrar.

Det ena är när Per Persson och Kerstin Nilsdotter i Södra Skoga säljer 2/11 av 1/48 i Lakene till Elof Jonssons i Östra Hedetorp pupiller för 40 riksdaler courant den 16.11 1761 enligt § 19 i uppbuden på vårtinget 1762. Det bör vara Kerstins jord i Lakene som det är fråga om och för att förstå vilka som är Elof Jonssons pupiller, dvs Elof är förmyndare före dem, och för den delen hur man är släkt får man gå till ett annat ärende några år tidigare på hösttinget 1760, § 17, där det står:

"Avlidne Nils Olofssons i Lakene arvingar sönerna Jon och Nils samt Lars Nilssons efterleverska Kerstin Nilsdotter tillika med hennes omyndiga barns förmyndare Elof Jonsson i Östra Hedetorp samt Jon Jonsson i Lakene förmyndare för bemälte Nils Olofssons omyndiga döttrar Ingeborg, Gunilla och Kerstin Nilsdöttrar, hade till påstående ting tagit stämning på Olof Nilsson och hans hustru Kerstin Jonsdotter i Lakene med påstående, att de bägge som varit uti Nils Olofssons bo vid hans dödstimma måtte med ed bekräfta bouppteckningen efter bemälte Nils Olofsson [---]".

Alltså, av det ovanstående får man då veta att Kerstin är dotter till Nils Olofsson i Lakene och det är till hennes avlidne bror Lars barn som hon säljer sin jord i Lakene. Går man sedan till födelseboken, så hittar man att Nils Olofsson och Britta Olofsdotter i Lakene får barnen Ingeborg 1727, Elof 1732 (död 1737), Nils 1735 (som nämns enligt ovan) samt Gunilla 1737 (likaså nämnd enligt ovan).

Namnet på Nils Olofssons hustru framgår även av § 27 på vårtinget 1762, där hon visserligen i förstone kallas Karin, men sedan genomgående benämns Britta Olofsdotter.

Går man vidare till dödboken finner man Nils Olofsson död 26.12 1758, 67 år (EI:1 s69) samt Britta Olofsdotter begravd 2.1 1743, 52 år (EI:1 s36)

2021-06-22, 15:17
Svar #4

Utloggad Måns Höög

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2024-01-22, 18:04
  • Måns Höög
    • Visa profil
    • http://mansmsonhoog.wordpress.com/
Råkade slumpvist men angenämt nog just idag snubbla över denna tråd, efter att jag liksom Malin hade tänkt försöka kasta lite nya strålkastarljus på min mormors mormors mormors mormor Kerstin Nilsdotter i Södra Skogas anor. För några år sedan kom jag fram till hypotesen att hon möjligtvis var dotter till just Nils Olofsson och hustru Britta i Lakene; detta eftersom att när Kerstin Nilsdotter var piga hos sin framtida svärfar och make i Södra Skoga på 1750-talet bortflyttade hon till "Lakeneheden" cirka 1753, för att sedan, cirka 1756, återkomma som piga hos den framtida makens familj. Denna andra omgång hade dock även en Gunilla Nilsdotter f. 1737 inflyttat till gården i Södra Skoga – en hypotetisk syster till Kerstin, även om förhörslängden inte innehöll några talande anteckningar om den saken. Eftersom Kerstin vid vigseln antecknades kommen från Lakene sökte jag efter den hypotetiska systern Gunilla i Norra Råda, där det mycket riktigt fanns en Gunilla Nilsdotter född i Lakene 10/11 1737, som dotter till just Nils Olofsson och Britta Olofsdotter.

Men detta var som sagt hitintills en obekräftad teori, eftersom Kerstins födsel tycks vara onoterad i Norra Rådas födelsebok och att jag i detta ärende ej ännu lusläst domböckerna. Lars eminenta domboksnotiser får dock slutligen sägas bekräfta att både Kerstin Nilsdotter och Gunilla var döttrar till just Nils och Britta – så jag får tacka för dessa ytterst trevliga Älvdalsnotiser. Tur att tiden åtminstone läker somliga sår och vällagrade genealogiska teorier!
Hälsningar,
Måns Höög

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna