ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peer Erssons barn.  (läst 309 gånger)

2021-02-06, 14:41
läst 309 gånger

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:03
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
En liten fundering. När jag läser följande husförhör, Ovanåkers kyrkoarkiv, Husförhörsböcker, SE/HLA/1010152/A I/1 (1767-1777), bildid: C0031938_00084, sida 48, får jag tanken att det är hustrun Anna Peersdotter som är barnet som för gården vidare. Men då är modern endast tolv år vid födelsen så det verkar inte troligt. Är det däremot sonen Erik Persson f. 1742 så blir det mer troligt. Det som väcker min misstanke är hur namnen skrivs. Annas efternamn ser ut att komma från Peer. Hjälp mig reda ut detta.
Ingemar Dahrén

2021-02-06, 16:49
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:37
    • Visa profil
Hejsan,
Uppställningen i hfl är traditionell. I detta fall utgående (som vanligt) från husbonden, bonden Erik Persson. Övriga är i relation till honom. Dvs, hustru, fader, moder syskon och barn och sist en piga.
Således, oavsett stavning, är det Erik Persson som övertar gården efter sina föräldrar, enligt min tolkning.


Vänligen,
Calle




2021-02-06, 17:20
Svar #2

Utloggad Ingemar Dahrén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 258
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:03
  • Tro inte allt du tänker
    • Visa profil
    • ingemar.dahren.se
Tack.
Jag det verkar troligast. Det borde ha stått "mågen" före Erik Persson annars.
Ingemar Dahrén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna