ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fänrik Bertil Brinck (död 1709) med hustru Anna Dahl i Nordansjö, Torsåker  (läst 231 gånger)

2021-02-04, 13:06
läst 231 gånger

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Finns det någon som i sin forskning stött på fänriken (och sedermera sekundlöjtnanten) Bertil Brinck vid Hälsinge regemente som stupade vid Poltava år 1709, och dennes hustru Anna Dahl?


År 1704-1709 innehade Bertil Brinck bostället Nordansjö i Torsåkers socken, och ännu år 1715 bodde hans änka Anna Dahl kvar där (se http://www.thorsaker.seerse/ovansjokompani/nordansjo.htm).


Jag är nu med ljus och lycka på jakt efter dessa makar och deras ursprung...


Detta eftersom Anna Dahl år 1710 dyker upp som dopvittne till Brita, dotter till mina anor Johan Matsson och Margareta Dahl i Åsmundshyttan - vilket fått mig att förmoda att Anna Dahl var syster till Margareta Dahl (vars härstamning har gäckat mig i många år).


Så alla uppgifter, tips och ledtrådar om Bertil Brinck och hans hustru Anna Dahl skulle tas emot med största tacksamhet!




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna