ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Kihlberg  (läst 178 gånger)

2021-02-03, 22:48
läst 178 gånger

Utloggad Göte Swedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 15:59
    • Visa profil
Hej,

Jag undrar om någon har mer upplysningar om min fffffff skomakaren Petter Kihlberg. Jag fick för flera år sedan en släkthärledning på min fars sida som gick tillbaka till Petter Kihlberg och dennes föräldrar Per Andersson (bergsman) och Britta Andersdotter, dvs uppgifter om föräldrarna finns i bifogade dödsruna från Glava församling. Födelseorten tolkas då som Kjesta i Karlskoga socken, men någon sådan plats finns inte i Karlskoga enligt senare husförhörslängder, däremot en plats Kihlsta (numera Kilsta), vilket är troligare. Då har Petter tagit sitt efternamn efter födelsebyn när han sedan flyttade först till Alster och sedan till Arvika (Kyrkebyn). Födelsedatum för Petter står angivet som 1 maj 1701, men i födelseboken för Karlskoga socken hittar jag inget som stämmer med den uppgiften (dock är inte texten lättläst, så jag kan ha missat  något. Tacksam för hjälp att komma ett steg till bakåt i generationerna. Mvh. Göte Swedberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna