ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fotografers kundregister  (läst 819 gånger)

2021-02-02, 16:46
läst 819 gånger

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Finns det några kundregister sparade hos porträttfotografer ? Har ett par som är fotade i Göteborg, Kungsgatan 47, James Bourn, där saknar jag namnet på den ena personen.

2021-02-03, 15:21
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej,


Jodå det finns en del kundregister både vid Göteborgs stadsmuseum och troligen vid andra museer också. Just kundregister för James Bourns ateljé finns från 1888, men den är ganska knepig att använda. Du vet brevbäraren står under bokstaven B och det finns ju väldigt många A Andersson eller J Andersson tex. Dessutom måste man vara medveten om att det är beställarens namn som står i kundliggaren inte vilka bilden föreställer. Tror man sig ha funnit bilden som Alexander Grundström beställt kan den föreställa två kvinnor; kanske systrar eller goda vänner. Vem vet.
Se för övrigt min bok om Göteborgs äldre fotografer.


Hälsningar LarsOlof Lööf

2021-02-03, 15:41
Svar #2

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Så intressant ! Finns den (James Bourns kundregister) digitalt eller måste man bege sig till Göteborgs stadsmuseum ? Tror min ena person är Oscar Fredriksson/Fredén, ca 1895. Har du nån länk till din bok ? Antikvariat eller bokhandel ? Mvh Ninni

2021-02-03, 15:47
Svar #3

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
H igen,
man måste bege sig till museets samlingar och arkiv på Polstjärnegatan på Hisingen. Inget är digitalt, negativsamlingen består ändå av 80000 glasnegativ. Min bok "Göteborgs fotografer - ateljéer och yrkesmän 1840-1910" går väl att köpa antikvariskt eller direkt genom mig - hur som. Boken är i första hand tänkt som handbok för datering av foton (faktiskt) och många exakta detaljer rörande deras etablering och verksamhet har jag lyckats spåra upp - allt ordnat A - Ö.


H igen LarsOlof

2021-02-03, 16:26
Svar #4

Utloggad Ninni Vickhoff

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 19:47
    • Visa profil
Men hur är kundregistret lagrat, på papper ? Efter Coronan kanske man kan våga sig dit ut, men hur ska man kunna kolla negativen om man vill jämföra med sitt foto ? Novis på detta område.

2021-02-03, 18:44
Svar #5

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
H
Jo det är på papper i "liggare", böcker modell större. Varje bok omfattar bara ett par år och häri är kunderna ordnade A - Ö. Man får alltså blada igenom de år man tror bilden är tagen och under det namn man förmodar visar den porträtterade. I marginalen får man sedan ett negativnummer (om man nu finner något intressant) och kan sedan gå till negativsamlingen och söka upp det funna numret. Först får man dock kolla i ett register och se om negativet finns kvar (inventering gjord förmodligen på 1940-talet). Somliga negativ saknas - har väl lämnats ut till kunderna. Men som sagt eftersom samlingen består av över 80.000 negativ finns det flera fallgropar och mycket att fundera över. Jag har själv gjort upptäckter i samlingen, så omöjligt är det inte - men lite tur måste man nog ha.
H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna