ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fröken Anna Johansson, Kullaberget, Slöinge  (läst 592 gånger)

2021-02-02, 10:18
läst 592 gånger

Utloggad Therese Loreskär

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 15:25
    • Visa profil
Hej!

Jag har ärvt ett fotoalbum som har följande inskrift i början av albumet:
"Fröken Anna Johansson, Kullaberget i Slöinge. Hjärtliga gratulationer på födelsedagen 4/1 1913"

Nu har jag letat och letat i alla möjliga register efter en Anna Johansson som fyller år den 4 januari och som jag kan härleda till Slöinge. Men jag hittar ingenting! Bilderna i albumet kommer från 1900-1919 talet och det ser ut som att personerna på bilderna är mycket välbeställda. Vad jag har förstått var Kullaberget ett stenhuggeri? Stenhuggarna bodde i närheten med sina familjer? Men fanns det kanske även någon större gård med namnet Kullaberget?

Min dröm är att kunna identifiera åtminstone några personer i albumet. Men först måste jag hitta belägg på att Anna Johansson bott i Slöinge en gång i tiden.

Tar tacksamt emot all hjälp.

2021-06-09, 20:58
Svar #1

Utloggad Magdalena Annersten Gershater

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 07:15
    • Visa profil

Det finns ett Kullatorpet i Eftra (Stensjö) med en familj Johansson på 1800-talet en bit in på 1900, men ingen Anna och ingen som är född 4 januari i den familjen.
Kan du uppskatta ungefärlig ålder på damen i fråga? Hon är kanske ingift?

2021-06-11, 16:05
Svar #2

Utloggad Therese Loreskär

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-08-01, 15:25
    • Visa profil
Hej Magdalena!

Jag hittade Fröken Anna Johansson till slut! Hon var gift med min farmors farbror. Hennes fullständiga namn var Anna Maria Johansson. Född 4 januari 1877 i Eftra, Halland. Hon gifte sig som sagt var med min farmors farbror som hette Anders Emil Andersson född 2 juni 1889 i Alfshög församling, Falkenberg. Anna och Emil fick aldrig några barn. Och det mystiska fotoalbumet ärvdes således till slut av min pappa som la det på vinden. Där jag hittade det efter hans död. Utan att veta från vilken sida av min släkt jag skulle leta på. Kände inte igen några personer på bilderna och hade inte något att gå på i början.

Några bilder i albumet har jag nu kunnat identifiera, men långt ifrån alla. Jag tror att Anna fick albumet av sin syster som var gift med en stenhuggare och bodde på Kullaberget i Slöinge. Det finns antagligen bilder på systern och systerbarn i albumet, men jag har inte hittat några ättlingar till henne ännu. Systern hette Sofia Petronella Stenström (f.1873), gift med stenhuggaren Karl Ivan Stenström (f.1874)
Sofia Petronella och Karl Ivan fick barn så jag tror att det finns ättlingar till dem. Det blir del två i min forskning att få tag i dem och få hjälp med identifieringen av bilderna.

Tack för hjälpen!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna