ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var ligger torpet Årena?  (läst 516 gånger)

2021-01-31, 13:22
läst 516 gånger

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Har släkt som bebott torpet Årena under Ytternäs i dåvarande Tuna socken men idag i Kristdala. Kan någon säga var detta torp låg eller om det till äventyrs har ett annat namn idag, så vore jag mycket tacksam. Kan inte hitta det vare sig på gamla eller nya kartor.

2021-02-01, 21:20
Svar #1

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Torpet, senare backstugan, Årena var bebott till 1826 och försvinner därefter ur kyrkböcker och mantalslängder. Storskifteskartan för Ytternäs från 1813 ger en ledtråd om var stället kan ha legat. Den ägofigur som på kartan har nummer 101 kallas Årenorna. På platsen fanns flera byggnader. De flesta av dem lär ha tillhört det år 1816 anlagda pappersbruket Karlsfors, men det är väl inte osannolikt att en av dem kan ha varit backstugan. Vattendraget mellan sjöarna Tvingen och Storyttern bildar en liten å förbi platsen. Kartan finns i akt 08-TUN-45 i Lantmäterimyndigheternas arkiv på Historiska kartor.

2021-02-02, 00:18
Svar #2

Utloggad Mikael Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:56
    • Visa profil
Tack Stefan
Det var uppmärksamt av dig må jag säga!
Jag har kollat kartan och du har säkert rätt.
Det lustiga är att jag för några år sedan var just på Karlsfors bruk/kvarn där min hustrus anfader var mjölnare på 1860-talet. Tänk, då stod jag bara 50 meter från Årena! Men det visste jag inte då.
Tack än en gång.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna