ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sterling i Önnered  (läst 1285 gånger)

2021-01-30, 18:29
läst 1285 gånger

Utloggad Göte Swedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 15:59
    • Visa profil
Hej,

Jag hittade detta gamla inlägg på anbytarforum när jag sökte efter mina rötter i Västra Frölunda.

Johannes Mårtensson Sterling f.1721 Stora Önneröd vilka var hans föräldra och hur fick han namnet Sterling?

Jag har samma fråga. Min relation till denne man är genom hans dotter Elisabet, född 11 augusti 1755, men i födelseboken står pappan enbart som Johan Mårtensson. Namnet Sterling dök upp när jag fick upp samma person i andras släktregister. Då såg jag att namnet följde med en son Olof, och dennes son Börje. Jag hittar sonen och sonsonen i husförhörslängderna, men då utan tillnamnet Sterling. Enda tillfället jag hittade något var i mantalslängder, där det finns en Olof Sterling i Västra Kannebäck, vilket stämmer med att Olof Johansson står som boende i Västra Kannebäck under tidigt 1800-tal.

Är det någon som har mer upplysningar om Sterling? Det hänvisas bl.a. till en bok ”Önnered genom tre sekler”. Finns det andra källor där manet Sterling förekommer?
Mvh
Göte Swedberg

2021-03-31, 13:26
Svar #1

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 20:53
    • Visa profil
Hej Göte,


Ja, du är inte ensam att söka Johannes/Johans ursprung.
Min anknytning är att hans fru Maria Nilsdotter. Min ana - Erik- är barn i första giftet. Johannes patronymikon är inte speciellt vanligt i Frölunda vid denna tid så det kan kanske underlätta en framtida identifiering.
Du undrar om det finns fler källor och det finns förstås domböcker. Jag har hitintills inte funnit något i dessa som kan klargöra Johannes Mårtensson Sterlings härkomst, tyvärr.


Vänliga hälsningar
Stellan Larsson

2021-03-31, 20:34
Svar #2

Utloggad Göte Swedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 15:59
    • Visa profil
Hej och tack Stellan,

Lite tråkigt att det är så svårt att få reda på mer om personer på 1700-talet, men det finns en hel del intressant att försöka få rätt på mera när det gäller senare släktled. Något jag upptäckte ganska nyligen var att Maria Nilsdotter dyker upp som ana både när jag följer mormor och morfar bakåt. Elisabet Johansdotter är ana till min mormor, men vad jag inte noterat tidigare vara att samma Maria Nilsdotter i sitt första äktenskap också är ana till min morfar. Eriks bror Carl var gift med Maria Hindriksdotter från Backa och deras dotter Börta är mor till Hans Svensson som är min morfars farfars far och så vitt jag kan förstå har denna gren av släkten bott på den gård i Backa, där min morfar byggde en stuga på en avstyckad del under 1920-talet. Mormor var uppväxt i Kannebäck och där är ju också några generationer tillbaka till Johannes Mårtensson. Förresten hittade jag bifogade notering i vigselboken där bröderna Erik och Carl gifte sig med systrarna Maria och Britta samma dag 1762. Enligt vigselboken gifte sig dock Carl med Britta och Erik med Maria, men i den äldsta husförhörslängden från 1813-16 går det att se att Erik och Britta är ett par och Carl och Maria ett annat. Felnoterat i vigselboken?

En annan fundering som jag inte lyckas klara ut är min eventuella anknytning till Anders "Tullabussen" Andersson i Fiskebäck. Hans Svensson som jag nämnde ovan gifte sig med Ella Andersdotter från Fiskebäck, och att hennes föräldrar var Anders Andersson och Maria Svensdotter står tydligt i kyrkböckerna. Enligt andra släktträd jag sett skulle denne Anders Andersson vara son till "Tullabussen", men jag har svårt att se någon tydlig källa för det. Ellas far Anders skall vara född 1758, men jag har som sagt var svårt att bekräfta detta genom kyrkböckerna. Är det någon som vet något mer om "Tullabussen" och varför han fått detta smeknamn?

Mvh
Göte Swedberg

2021-07-02, 20:23
Svar #3

Utloggad Olov Ånskog

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 634
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:01
    • Visa profil
Tullabussen var bonde i Lilla Fiskebäck. Han och hustrun Anna Andersdr vigdes nyårsdagen
1744. Han blev då bonde i hennes föräldragård. Tullabussen satte skräck i sin omgivning under flera årtionden. Han var våldsam mot anhöriga och grannar. De var ständigt rädda för misshandel, örfilar och slag. Man ville inte träffa honom ensam. "...allment i bygden skall wara bekant att Anders Andersson ej har gått namn och rykte om sig..." Han ansågs otillförlitlig och hade varit straffad. En granne misshandlades 1750, 1755 och 1756. Fyra andra grannar misshandlades (1751, 1761, 1766), svärfadern vid tre tillfällen (1754, 1761, 1766) och drängen 1769 (Fiskebäck, Ur tre byars historia, sid 430f).

2021-07-02, 22:42
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Johannes står inskriven som Sterling i mantalslängden ända från han först dök upp där 1748, och åtminstone till 1755 när dotter Elisabeth föddes. Tyvärr är det glapp i mantalslängderna under 1740-talet, men 1742 fanns han inte på Önnered och inte någon som skulle kunna vara hans fader heller. Han var alltså inflyttad från någon annanstans. 

Den som sökt på Sterling på forumet har säkert sett det som står skrivet om Mårten Sterling i Lidköping. Han gifte sig med Beata Mofatt 1707 och de fick några barn innan hon dog 1721. Ingen Johannes, men däremot en Elisabeth. Detta namn var ju ganska ovanligt på den tiden i åtminstone delar av landet, jag vet inte hur det var i Västra Frölunda eller Lidköping men namnet fanns alltså även i den familjen. Sedan gifter Mårten Sterling om sig 1722 med en Britta Bengtsdotter. Jag kan inte se att de fick någon Johannes 1722 eller 1723, men jag ser inte att de fick några andra barn heller. En eventuell Johannes kanske hade glömts i födelseboken? Likaledes skulle Johannes ha kunnat födas av Beata innan hon dog 1721. Jag tror i alla fall det är ett intressant spår, för så många Mårten Sterling kan det inte ha funnits i landet.

2021-10-31, 18:46
Svar #5

Utloggad Göte Swedberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 15:59
    • Visa profil
Hej, om jag tolkar andra uppgifter om Hedvig Beata Moffat rätt bör hon varit i 50-årsåldern när hon dog 1721, inte helt omöjligt att hon födde en son och dog i samband med det, dödsboken i Lidköping är knapphändig med uppgifter. Det finns i födelseboken en uppgift om en Johan Wilhelm (Moffats barn) 1711, men det är ju 10 år för tidigt. Mer troligt med missad notis i födelsebok med andra hustrun, men fortfarande det bästa spåret.

2022-12-08, 14:45
Svar #6

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Hej Göte Swedberg .
Har du koll på Maria Nilsdotters och hennes första mans Olof Anderssons anor bakåt?
Olofs föräldrar var Anders Olofsson och Börta Persdotter i Önnered.
Marias föräldrar var Nils Olofssons och hans första fru (som jag inte hittat namnat på) från Västergården. Jag kollade på dopvittnen för att hitta hennes anor.
Med vänliga hälsningar Anna-Lena
Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

2022-12-19, 21:57
Svar #7

Utloggad Olov Ånskog

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 634
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 20:01
    • Visa profil
Var ligger Västergården? Kan det vara Bua Västergård (på Näset) i Västra Frölunda?

2022-12-19, 22:17
Svar #8

Utloggad Anna-Lena Benzia

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 10:09
    • Visa profil
Västergården ligger på Näset, den står som Bua Västergården i vissa senare längder, men den heter egentligen bara Västergården. Det blev något fel. Den var en frälsegård som blev friköpa av ett brödrapar i början av 1700-talet. i Längderna står den oftast efter Buas två gårdar, så en skrivare skrev helt enkelt Bua Västergård och trodde dom hörde ihop!
Jag har korrigerar på Geni idag för Maria Nilsdotter, och lagt till de anor jag hittat bakåt, genom mantalslängderna. Marias anor hittade jag genom Dopvittnen, och jag visste att det skulle vara en dotter också till första frun, hon syns i mtl innan hon gifter sig. Broder Erik står som dopvittnen till några av hennes barn. Jag har mycket släkt i Västergården, men mest till Nils broder Torsten.
MVH
Anna-Lena Benzia

Med Vänliga Hälsningar
Anna-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna