ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragon Anders Dahlberg  (läst 539 gånger)

2021-01-30, 11:56
läst 539 gånger

Utloggad Hanna Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-07-17, 20:43
    • Visa profil
Hej!

Jag håller på och gör ett släktträd till min mors 70-årsdag, och har fastnat lite i Gestad. Min mormors morfars farfars far heter Anders Svensson, f 1736. Hans förstfödde son, Sven (
Gestad (P) C:1 (1763-1833) Bild: 8 Sida: 7)
, är min mormors morfars farfar. I husförhörslängden från tiden då Sven föddes (
Gestad (P) AI:1 (1761-1767) Bild: 56 Sida: 51)
kallas han Anders Dahlberg vid samma tidpunkt, och han sägs vara dragon. Familjen bor i Lund, Gestad, och får så småningom 2 barn till. 1774 avlider hustrun Ingri, och då tappar jag bort Anders. Sven återfinns som Sven Ulldal i St Ulleberg några år senare, men vad händer med Anders, och var kom han ifrån? Och vad är egentligen hans soldatnamn, Dahlberg eller Stahlberg, eller möjligen Ståhlberg? Är det någon som har några tips för att hjälpa mig vidare så vore jag ytterst tacksam! Har sökt i Soldatregistret utan framgång.

Med vänlig hälsning, Hanna

2021-01-31, 14:46
Svar #1

Utloggad Anita Högblom

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:19
    • Visa profil
Hej!
Enligt Centrala soldatregistret hette Anders Dahlberg, född Larsson.
Där anges att han avled 1769, okänt var, och i Gestad AI/2 sid 65 står Ingri mycket riktigt som änka.


Anita

2021-01-31, 22:51
Svar #2

Utloggad Hanna Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2021-07-17, 20:43
    • Visa profil
Hej Anita!


Tack för svaret! Tror du verkligen det är samma soldat? Den Anders Dahlberg jag finner i Soldatregistret sägs tillhöra Vilske kompani i Marka socken, som efter lite googling ligger i närheten av Falköping. Men den här familjen bor ju i Gestad... Dessutom ska Svens pappa heta Svensson i efternamn enligt födelseboken (Gestad C:1 s 7).
I AI:2 ser det onekligen ut som att Ingri blivit änka, men inga anteckningar finns i dödboken om Anders frånfälle. Inte heller i Marka socken har han avlidit. Mysteriet fortsätter således...


//Hanna

2021-02-01, 02:53
Svar #3

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:13
    • Visa profil
Här behövs det läsas mantalslängder för varje år Anders Sahlberg är verksam i Lund Gestad socken. Lund är skattejord så det borde stå om Sahlberg i Småprotokollen, då han även står för en del av Hemmanet. Mtl år 1761 står att hans Hustru kommer ifrån Kläppersrud i Erstad sn, och en piga Ingrin till Lunden i Gestad sn, står hos Anders Hansson där. I mtl år 1769 står att Anders Sahlberg dör i september 1769. Är dålig på Västra Sverige och Gestad är indels till Infanteriet enligt Grill och vet inte vilket Kavalleriregemente Sahlberg kan ha tillhört.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna