ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lunds hospitalsförsamling  (läst 1068 gånger)

2006-04-19, 18:05
läst 1068 gånger

Sandra Friberg

Hej, intresserar mig för Sankt Jörgens hospital i Lund. Allt av intresse.
Mvh Sandra

2010-12-12, 18:47
Svar #1

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Hej
 Har i min mans anor en Gustav Adolf Olofsson ( Olsson ) f.1858-12-06 i Edsberg Örebro län.
Han vistades i Lunds Hospitalförsamling och asyl där han 1917-12-20 avled. All info om hans liv och leverne mottages tacksamt
 
MVH Eva

2010-12-12, 19:16
Svar #2

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Eva
 
Lunds hospital och asyl är inte detsamma som Lunds Hospitalsförsamling.
Lunds hospital och asyl grundades 1879 och bytte i samband med en omorganisation 1931 namn till S:t Lars sjukhus, ett mentalsjukhus som delvis finns kvar idag, även om många av de gamla byggnaderna och en stor del av sjukhusområdet nu används till annat - t.ex ett flertal olika friskolor.
Gustav Adolf Olsson står i SCB-utdragets dödsnotis noterad som begravd i Lund. Det finns en liten begravningsplats nära sjukhusområdet med ett antal gravar för patienter på sjukhuset, kanske kan det vara där han är begravd.
Det tidigare medicinhistoriska sjukhusmuséet på S:t Lars är, så vitt jag vet, tyvärr nedlagt sedan 2006. Där kunde man bl.a beskåda fantastiska handarbets-alster som de intagna patienterna skapade under sin vårdtid. Man kunde även få reda på en del om de behandlingar som tillämpades på patienterna.
 
// Ingvar

2010-12-12, 19:47
Svar #3

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Tach Ingvar
för din information
 
Hälsningar Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna