ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: VAD står det, två texter jag inte kan tyda  (läst 803 gånger)

2021-01-29, 21:03
läst 803 gånger

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej
översta texten kan jag inte tyda.
Det vore fint att få veta vad det står.


Under texten står det Andr. Johannesson Kettilsröd, med ett streck över. jag antar att Andreas har flyttat till Kettilsröd där fadern Johannes hade ett torp.
Eller är det ett soldattorp eftersom det ser ut som det står sergeant?
Det står också att Zackarias sökte och blev fältjägare i Värmlands fäljägare. Nu till frågan om namnet Höglund?? Fick han det namnet när han blev fältjägare??
Eller vad har hänt? Johannes dog i Michigan där han arbetade 1893.
Andreas mor dog 1878, och fadern Johannes Andersson gifter sig med Charlotta 1880.
Johannes Andersson hade två barn Andreas och Zackarias, och med Charlotta får han fem till.


Tacksam för svar.


Mvh
Marianne Kristoffersen

2021-01-30, 01:06
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:27
    • Visa profil
Först har det stått "2/21 eg.(are) Andr. Johannesson i Kjettilsröd", dvs han är ägare till 2/21-delar men bor i Kjettilsröd, det torde vara han som finns på sid 69 i samma volym. Sedan övertas ägarskapet av E Hessler och här betyder att han finns i Stenarsbyn, är väl han som finns på nästa sida, bor alltså inte heller på denna fastighet utan en annan i Stenarsbyn. Bor där gör däremot Charlotta och nedåt till Edvin, några är också ägare. Men ägarskapet under olika år är nog lite oklart, Hfl är ju inte ett fastighetsregister utan ett personregister med lite fastighetsdata.


Zakarias tog/fick säkert namnet Höglund när han blev fältjägare.

2021-01-30, 09:29
Svar #2

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,
tack för svaret. (Hessler har jag aldrig hört talas om).


Jag har en fråga: Stenarsbön/Stenarsbyn hade många hus, hur kan jag skapa en bra bild av alla som bodde där 1880-1920?


Har du tips på hur jag kan söka fram bouppteckningen för Andreas Johannesson och hans fru Britta Svensdotter?
Det är ju min mormors föräldrar.
Jag är nyfiken på om han byggde huset med egna medel när de flyttade till Pjäxeröd. De bodde där till Andreas dog 1925, Britta flyttade 1929 till Uddevalla.
De flytterna har jag koll på. Bouppteckningen måste ha gjorts första gången när Andreas dog, och sedan när Britta flyttade?
Eller hur gick det till 1925? Jag är helt novis på detta.


De fick min mormor Cecilia 1896.


Tack på förhand
Marianne Kristoffersen

2021-01-30, 19:03
Svar #3

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:27
    • Visa profil
Bouppteckningen efter Andreas finns i Sunnervikens domsagas häradsrätt (O) FII:10 (1925) Bild 4920 / sid 977 (AID: v549146.b4920.s977, NAD: SE/GLA/11110). Fastigheten var taxerad till 4000 kr. Flytten 1929 gav inte upphov till någon bouppteckning.


Stenarsbyns innevånare hittar du ju i husförhörslängden, men att knyta de uppgifterna till hus är svårare.

2021-01-30, 19:09
Svar #4

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,
tack så mycket för bouppteckningen. 


Hur hittar jag bouppteckningar?
Jag har Arkiv digital nu och har gjort sökningar men inte kommit rätt.


Har du något tips?
Jag ska söka fler bouppteckningar.


Mvh
Marianne Kristoffersen




2021-01-30, 20:07
Svar #5

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:27
    • Visa profil
Det finns många sätt. Enklast är väl att kopiera det AID som står ovan, "v549146.b4920.s977". Klistra in i rutan Genväg i överkanten på AD-sidan + Retur. Eller gör Arkivsökning: I rutan Arkivbildare, skriv sunner, klicka på "Sunnervikens domsagas häradsrätt" och välj volymen FII:10, det står att den innehåller Bouppteckningar 1925. Samt välj "Bild: 4920 / sid 977" som det står i källhänvisningen ovan. Av okänd anledning saknas länk från Sunne till bouppteckningar efter 1917.

Eller menar du rent allmänt? Vad jag hittar finns inte Andreas BOU i något register, men från Sunne hittar man häradsrätten och året var ju 1925, sedan är det bara att bläddra igenom volymen tills man (förhoppningsvis) hittar rätt.

2021-01-30, 21:54
Svar #6

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,


jag har försökt på det viset och läst igenom alla som heter Andreas Johannesson. När jag har sökt i bouppteckningar.


Jag ska försöka igen med de andra bouppteckningarna.


Jag fick hjälp här på anbytarforum med en annan bouppteckning 1880, men den var i ett annant område, Tumge, Sörbygden m fl.
En fråga: var systemet uppbyggt med flera små häradsrätter?


Tack än en gång för hjälpen.


Mvh
Marianne Kristoffersen

2021-01-30, 22:02
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:47
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Sanne socken hör till Sörbygdens härad. Om du följer länken till Båhus Arkivguide, så kan du under rubriken Indelning > Tingslag se vilka tingslag som Sörbygden har hört till genom tiderna.

Och under rubriken Arkiv > Nationella Arkivdatabasen (NAD) finns länkar till landsarkivets arkivförteckningar. Som framgår där finns äldre handlingar i arkivet under namnet Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (även kallat Tunge m.fl.), medan yngre (fr.o.m. 1917) finns under Sunnervikens häradsrätt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2021-01-30, 22:29
Svar #8

Utloggad Marianne Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 22:23
  • Forskar på Bohuslän och Dalsland
    • Visa profil
Hej,


tack så mycket för upplysningarna.


Jag har ju precis börjat med Arkiv Digital igen, hade det vid den stora forskningen 2016.


Men nu är det nya personer som ska undersökas.


Mvh
Marianne Kristoffersen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna