ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Skotte och Börta Andersdotter  (läst 562 gånger)

2021-01-29, 17:52
läst 562 gånger

Utloggad Anna-Carin Leijon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:32
    • Visa profil

1751 flyttar Anders Svensson Skotte, hustru Börta och hans syster till Väne-Ryr.  Här nedan är inflyttningsnotisen. I november 1752 föds första barnet Jon.
"Soldaten Anders Svensson Skotte med hustrun Börta Andersdotter och systern Ingeborg Svensdotter inkom till Skottened Stom  Skumpatorp ifrån Frändefors församling, med  .....   L Ekelunds vittnesbörd." (Väne-Ryr (P) C:1 (1743-1791) Bild 135 / sid 257)


Det verkar ju som om dom kommer från Frändefors. Är det någon som har stött på dem i sin forskning?
Jag har inga uppgifter om dem, vare sig födelse eller död.
Hfl i Väne-Ryr (Södra-Ryr) börjar 1810 och där hittar jag dem inte i eller i närheten av Skottened. De får 7 barn men jag blir lite osäker när det gäller de tre yngsta. Då heter modern Börta Persdotter istället för Anderdotter. Det finns ingen vigselnotis för Anders  så det verkar som om prästen har skrivit fel namn på modern.

Äldsta sonen Jon och hans hustru Märta Jacobsdotter ifrån Lane-Ryr är mina anor.
Jag hoppas att någon har information om dem.


Med vänlig hälsning
Anna-Carin Leijon

2021-02-01, 21:53
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
De kommer ju från Frändefors församling, inte socken. Församlingen innehöll också annexen Brålanda och Sundals-Ryr. De finns inte, så vitt jag kan se, i Brålanda heller. Sundals-Ryr verkar sakna tidiga kyrkböcker, så det är väl risk för att det är därför inget går att hitta. Det borde ju även finnas en vigsel någon gång 1750-51, men den hittar jag inte heller. Också i bortkommen kyrkobok?

Anders dyker ju upp i mantalet för Väne-Ryr 1751 utan vidare kommentar. Han borde finnas någon annanstans 1750, har man tur står det där en kommentar 1751 om att han flyttat. Förmodligen stod han som dräng på någon gård, kanske i Sundals-Ryr. Kanske hemma hos sina föräldrar, kanske på någon annan gård. Samma med Börta, hon borde ha varit piga någonstans innan hon gifte sig och flyttade till Väne-Ryr. Hon skall finnas någonstans i 1750 år mantalslängd.

En annan sak man kan göra är att gå igenom dopvittnena för alla deras sju barn, och se om det finns något möjligt syskon till Anders Eller Börta. Man kan även försöka hitta bouppteckning efter dom, där kan stå något.

2021-02-02, 12:18
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
En sak har jag i alla fall hittat, nämligen Anders Skottes död. Han dog 21 april 1758 i Pommern. När soldater dör ute i fält brukar de ofta inte föras in i den vanliga dödboken hemma. Så sista barnet är Oluf, född 13 jan 1758. Men Anders Skottes efterträdare i roten hette också Anders och fick ärva soldatnamnet, så han hette också Anders Skotte. Och hustrun hette alltså också Börta, men som tur är med ett annat efternamn för att inte röra till det alldeles. Men var änkan Börta Andersdotter med barnen tog vägen återstår att reda ut. Det skulle kunna vara den Britta som dör i Skumpetorpet 1785, åldern vore rimlig och hon har inga föräldrar utskrivna vilket tyder på att hon är inflyttad till församlingen.

Anders Skottes död 1758: Generalmönsterrulla Västgöta-Dals Regemente 569, sidan 237.
Arkiv Digital: https://app.arkivdigital.se/volume/v46741?image=126&page=174

2021-02-12, 19:59
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Leijon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:32
    • Visa profil
Kalle,
Tack så väldigt mycket för informationen om Anders Skotte och hans hustru. Tack för länken. Det är anfader nr. 2 som dör i Pommern.
Då förstår jag att efterträdaren, Skotte, på Skumpetorpet med hustrun Börta P fick de här barnen som jag var lite osäker på. Min Anders och Börta A fick sönerna Jon, Sven och Olof. Olof dör 1759-09-02 och 17640327 dör ett soldatbarn på Skumpetorpet. Det skulle kunna vara Sven som då är nästan 9 år. Men ingen Börta A finns nämnd. Jag har letat i Frändefors (Sundals-ryr) efter henne om hon nu vände hemåt efter makens bortgång, men utan att ha hittat henne. Sonen Jon är i Kåröd, Lane-Ryr när han gifter sig med Märtha Jacobsdotter 1780.
Du har hittat Anders Skotte i mantalslängden, skriver du.  I mitt Arkiv Digital abon. ser jag bara 1941 för Väne-ryr. Detsamma för Frändefors. Var hittar du detta?
Ännu en gång, tack!
Hälsn. Anna-Carin





2021-02-13, 09:33
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
1740-talet är ganska glest med mantalslängder för Älvsborgs län, men 1750-talet är komplett. 1751 hittar jag Anders Skåtte på Skåttene, tredje person från botten på vänstersidan här:

https://app.arkivdigital.se/volume/v224351?image=360&page=47

Var han fanns 1750 är ju dock svårt att säga, men mantalslängd finns och någonstans i den måste både han och hustrun vara. Antingen tillsammans, men mer sannolikt var för sig. I 1751 års mantalslängd är ju Skotte gift redan, längden skrevs 20 okt 1750 och han var nog nygift då. Det borde finnas en vigselnotis någonstans, troligtvis 1750 före oktober, men kanske 1749.

2021-02-13, 09:42
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Frändefors socken saknar ju faktiskt också vigselbok 1750, den börjar typiskt nog 1751. Det kan mycket väl vara där de gifte sig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna