ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karlshamns fs C I:1 Födelseregister, 1687-1723, bild 62 / sid 97: Elisabet Lindahls dopvittne  (läst 320 gånger)

2021-01-28, 16:13
läst 320 gånger

Utloggad Erik Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 02:54
    • Visa profil
Min ana Elisabeth Lindahl får 1746 en son Peter Askelöf. Har via vigselnotis hittat hennes föräldrar Peter Lindahl och Cecilia (Nilsdotter) Ryd. Har sedan hittat en Ingar Elisabeth Lindahl som föds 1717 som jag misstänker är samma person. För att komma vidare undrar jag om någon kan se mer exakt vad där står.

26 aug 1717 föds Ingar Elisabeth Lindahl, andra barnet uppifrån vänster sida (1). Jag ser i stora drag vad där står, men om någon hade kunnat hjälpa mig där jag inte är säker:

26. Borgaren (?) Peter Lindahl (oklart) Cicilia
Ryds dotter Ingar Elisabet döpt, föddes
(oklart) hustrun Maria Nils Rydhs
(oklart) dopet faddrar
hustru Anna Grandell (oklart) Börje
Åryd och studenten Olaus Biörnbom

Jag har hittat mycket litet information om Lindahl-släkten i Karlshamn. Men en WikiTree-sida har, utan källhänvisning, påstått att Cecilia Ryds födälrar hette Nils Ryd och Maria Ulf. Skulle man kunna tänka sig att faddern hustrun Maria Nils Rydh är Maria Ulf? Var det vanligt att kvinnors namn reducerades till [förnamn] plus [makes för och efternamn]? Hoppas att det skall stå något som ger lite ledtrådar.

1. Karlshamns fs C I:1 Födelseregister, 1687-1723, bild 62 / sid 97 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0057559_00062#?)c=&m=&s=&cv=61&xywh=394%2C882%2C2806%2C2008)

Tack på förhand!

2021-01-28, 17:17
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
26. Borgaren Peter Lindahl och hustru Cicilia
Ryds dotter Ingar Elisabet döpt, föddes
23 Do kl 8 EM,  hustru Maria Nils Rydhs
bar barnet till det h. dopet. Faddrar
hustru Anna Grandell, Sven Torn,  Börje
Ahryd och Studiosus Olaus Biörnbom.



Ja, det var vanligt att kvinnor omnämndes just som Maria ovan.
https://www.dis.se/disbyt  finns en hel del om Lindahls i Karlshamn.

2021-01-28, 19:49
Svar #2

Utloggad Erik Lind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2021-06-30, 02:54
    • Visa profil
Tack! Rimligtvis, men inte nödvändigtvis, är Cecilia Nilsdotter Ryds far Nils Ryd, och hennes mor är sannolikt Maria.

Disbyt har jag endast sett nämnas tidigare, skall kolla upp det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna