ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frötuna födelse- och dopbok 1762  (läst 546 gånger)

2021-01-27, 19:27
läst 546 gånger

Utloggad Lars Östling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-05-13, 10:43
    • Visa profil
Jag försöker hitta ursprunget till mitt efternamn, Östling. Söker därför utforska Pehr Jansson Östling.
Tacksam för hjälp med att tyda texten i Frötuna födelse- och dopbok 1762 nr 28. Första ordet kan vara Östhamra, barnet kan heta Pehr, född 1 nov.
Det är troligen samma person nederst i husförhörslängden för 1803, då han var dräng på Björnö. Men vad betyder "frågar efter ?"

2021-01-27, 21:21
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil

1782
Östhamra Jan Eliaßons son Pär, född
den 1 och döpt den 3 Novembr Modren Hstr Marita (Marta?)* Matts dr.


Familjen i hfl:
Frötuna (AB) AI:5 (1777-1786) sid 129

*Margeta, enligt hfl.
Hälsar vänligen
Maud

2021-01-28, 20:08
Svar #2

Utloggad Lars Östling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-05-13, 10:43
    • Visa profil
Tack så mycket för ditt snabba svar, Maud!

Försöker man följa Pär i husförhören verkar han ha bytt efternamn till Östling när han kom till Gjörla 1801 (om det nu är samma person).
Kan du förstå vad han fick det namnet ifrån?

Även min förfader Anders Andersson, född 3 jul 1804 på Björnö, Frötuna, bytte till Östling när han konfirmerats (vilket även hans äldre syster gjorde).
Mystiskt!

2021-01-28, 22:39
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Det var mycket vanligt att man valde ett namn som påminde om gården, byn eller socknen där man var född och/eller uppvuxen: Östhamra – Östling.

Om Anders Andersson inte kan knytas till något boställe med ”öst” i namnet och inte heller var släkt med Pär Jansson Östling, hade han och systern säkert ändå hört namnet och tyckt om det.

Före 1901 fanns inget namnskydd och ingen namnansökan – man började bara kalla sig vid det namn man valt. Vid exempelvis nästa husförhör upplyste man prästen om saken och denne antecknade namnet. I husförhörslängderna ser man ofta förmuleringen ”kallar sig” + det valda namnet.

Hälsar vänligen
Maud

2021-01-29, 12:03
Svar #4

Utloggad Lars Östling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2021-05-13, 10:43
    • Visa profil
Det låter sannolikt det du skriver om val av namn.

Dessutom arbetade Pär Jansson Östling som dräng på Björnö vid den tiden då Anders Andersson Östling föddes där. Så Anders föräldrar kände säkert Pär. Tidsmässigt skulle till och med Pär kunna vara far till Anders.

För övrigt är det ett märkligt sammanträffande mellan att Pär föddes på Östhamra, (nära Björnö och Görla) och att min hustru växte upp på ett annat Östhamra, i Munktorp, Västmanland!

Jag har bestämt mig för att någon gång åka upp till Norrtäljetrakten för att med egna ögon få se dessa platser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna