ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Erik Olof Norrlänning  (läst 516 gånger)

2021-01-27, 11:00
läst 516 gånger

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Jag har en hypotes om att Erik Olof Norrlänning f. 1839-06-18 i Nordmaling  är min mormorsfar och fick med min mormorsmor en utomäktenskaplig dotter. Hon gifte sig aldrig. 

Jag har databas Kråken och ser där att Erik Olofs mor hette Britta Sofia Forslund Olofsdotter f. 1816-11-28 i Nordmaling. Hon blev i Orrböle, A1:11b,3/6,s380,1843-52,dömd +6,+6,+6.  Det betyder väl 3 äktenskapsbrott? Hon fick 2 oäkta barn, varav Erik Olof Norrlänning var ett.

Trots denna  anmärkningsvärda bakgrund gifte hon sig med Natanael Bagger Olofsson f. 1824-01-25 och fick tillsammans med honom ytterligare 4 barn. Hur sannolikt är det att Natanael Bagger också var far till Erik Olof? Det var väl inte så vanligt att en kvinna som var dömd +6,+6,+6 gifte sig med en "ny" man? 

 Efter Britta Sofias död gifte Natanael Bagger dessutom om sig med Britta Sofias brorsdotter  Katarina Karolina Forsberg f. 1827-02-17.

Förstår att det inte går att svara klart på min fråga, men undrar utifrån släktforskningserfarenhet om vad man vet om kvinnor med Brita Sofias bakgrund. 

2021-01-28, 07:40
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
För ung enligt min uppfattning. Du bör nog leta efter någon Erik istället. Det förefaller som om Brita Sofia har vistats i Grundsunda 1837-38. Barnet har blivit till i september 1838. Troligt är att hon flyttat hem gravid. Hon hade båda föräldrarna i livet som kunde hjälpa till med barnets skötsel. Tyvärr har Grundsunda ingen inflyttningslängd 1837 men jag hittade henne bara efter några minuters letande i på gästgiveriet i Ava. Under sin tid där hade hon tagit nattvard 1838 17/6, och har redan då en anteckning om brister i frejd, brott mot 6:e budet. Jag skulle sätta en (liten) slant på att fadern är gästgivarsonen Eric Adolph Åström, då 19 år gammal. Det bör gå att verifiera detta genom jämförelse mellan någon av denna släkt Åströms DNA och någon ättling till någon av Erik Olofs fem söner på manslinjen.

2021-01-28, 09:55
Svar #2

Utloggad Karin Svedberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 22:31
    • Visa profil
Så spännande....tack för intressant svar! Ska undersöka vidare med gästgivarsonen. Jag har fått en DNA-matchning som talar för att Erik Olof Norrlänning är min mormorsfar. Men, då jag är djupt involverad i Arnäs,  Grundsunda och Nordmaling  på min mormorsmors sida, min farfars och min farmors sida kan det ju finnas fler kopplingar som ger DNA-utslag. Dessutom är Erik Olofs egna släktförhållanden något röriga.  Men det är inte osannolikt att Erik Olof är den man jag letat efter!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna