ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Christoffersson Wängman och Britta Andersdotter  (läst 450 gånger)

2021-01-26, 17:53
läst 450 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Hej,

Söker härkomst för soldaten Nils Christoffersson Wängman och hans hustru Britta Andersdotter. Vet inte mycket om dem, annat än att Nils bör vara född omkring 1712, enligt åldersangivelserna i Generalmönsterrullorna. Nils var soldat för Älvsborgs regemente, Överstelöjtnantens kompani (sedermera Vedens) för rote Wänga nr 1174. Han enrollerades 1740, med uppgiften att han var gift, och fick avsked 1763. Jag söker både hans födelse, tid, plats och föräldrar, vigsel, tid och plats, samt död, tid och plats. Döden bör ha inträffat efter 1777, se nedan.

Söker också härkomst för hans hustru Britta Andersdotter, som uppges ha varit 77 år när hon dog 1777-03-12 i Svengården, Hedared. Hennes bouppteckning 1770-09-23 anger att enkomannen Nils Wängman var närvarande. Närvarande var även de två sönerna Christen (f 1746) och Andreas (f 1747), båda födda i Vänga socken. Det hade också funnits en son Måns f 1749, men han nämndes inte i bou, så han måste ha avlidit innan. Jag söker födelse, tid, plats och föräldrar för Britta.

Jag har sökt födelse för dessa personer i Vänga socken, men även närliggande Tämta, Hedared och Sandhult, men inte hittat några spår av dem. Jag hittade en vigselnotis för en Hans Christoffersson (kanske en bror?) i Tämta (P) C:2 (1704-1787) Bild: 12 Sida: 13, men kan inte uttyda vad det står att han kommer från. Hittar ingen Nils i vigde Tämta/Vänga mellan 1730 och 1740 (notiser saknas helt 1731-1733).

Mycket tacksam för all information som någon kan ha om dessa personer,


2021-01-26, 19:56
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Hans Christoffersson ifrån Hielby. Äldre stavning av Jällby församling (P). Men Hjälby/Hjällby är kanske ett bynamn också, i mer än en socken.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna