ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sacrison, Kristine M f1852 Torslunda. Utv 1877  (läst 286 gånger)

2021-01-26, 09:00
läst 286 gånger

Utloggad Lina Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: 2022-04-02, 10:41
    • Visa profil
Hej,

Kvinnan nämnd ovan har jag letat efter ett bra tag nu. Maria Christina Zachrisson/Jonsdotter föds den 30 nov 1852 i Torslunda församling på Öland och utvandrar enligt kyrkobok och emigrantregister till USA den 16 apr år 1877 (troligen från Kalmar där hon arbetade). I USA använder hon troligen namnet Kristine Sacrison och enligt moderns och faderns bouppteckningar gifter hon sig till Norell vid någon punkt. Rent arkivmässigt försvinner hon ur synfält fram till 1900 när hennes systers dotter utvandrar hem till "aunt Kristine Norell" i Boston. Denna dotter följs åt av flera syskon och de återfinns på rätt angiven adress i Boston med sin moster Kristine år 1910, men det är ungefär allt jag vet om henne. I nästa folkräkning är de alla bortflyttade. Jag har flera lösa trådar ur arkiven men ingen av dem vågar jag riktigt bekräfta. En viss Kristine Norell (tidigare Sacrison) dör i Newton, Mass den 28 jan 1934 och begravs på kyrkogården där, men jag vågar inte säga med säkerhet att detta är min Kristine.

Till saken hör att hon har två bröder som också utvandrar några år innan sin syster och som eventuellt kan hjälpa letandet. Jag skulle gissa på att de använder namnet Sacrison, men är åter igen inte säker. Den ena är Per August Zachrisson född 14 juni 1856 i Torslunda församling utv 25 apr 1873 mot Boston från Göteborg. Han nämns bara som bortavarande i moderns bouppteckning år 1901 och obefintlig i kyrkböckerna. I USA har jag inga säkra uppgifter på honom. Hans lillebror Johan Gustaf Sacrison föds 6 feb 1859 i Torslunda församling  utv 27 nov 1874 mot Boston från Göteborg. Han är nämnd som bortavarande i bouppteckningen 1901. Jag körde både i ancestrys arkiv med efternamnet Sacrison och en Johan G Sacrison dyker upp i Newton, Mass runt 1930 där han också dör som änkling och blir begravd på samma kyrkogård som den ovanstående Kristine Sacrison Norell år 1935. Hans ålder stämmer överens. Det finns fler uppgifter om båda bröderna men ingen av dem vågar jag bekräfta pga för lite information.

Hur går jag vidare med detta? Kan jag bekräfta att det är systern och brodern eller vid vilken punkt kan jag börja känna mig säkrare? Jag har fler lösa uppgifter om samtliga men ofta ger de för lite information för att jag ska kunna bekräfta någonting? Just nu fiskar jag bara lösa trådar. Hade verkligen varit kul att säga att jag hittat dem...

Tidigare erfarenheter säger mig att släkten höll ihop i USA så hittar du en hittar du ofta fler, därav har jag nämnt alla tre här.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna