ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 2 stycken Anna Pehrsdotter  (läst 445 gånger)

2021-01-20, 20:10
läst 445 gånger

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Jag söker den Anna Pehrsdotter som gifte sig med Erik Jungberg (född den 8 augusti 1822).  Jag har hittat att han gifte sig med wb Anna Persdotter från "Ubby Ägor" den 14 mars 1897 och att han dessförinnan gifte sig med Anna Persdotter från Åkerby född 2 december 1817.


Söker även Anna STina Persdotter som gifte sig med Erik Jungbergs pappa Fredrik Jungberg. Fredrik var född 17 mars 1803. Anna Stina var född 3 mars 1792 i Sorunda i Sörmland.


Och sist, men inte minst, söker jag föräldrar till alla tre Pehrsdöttrar!  Jag har länge försökt, gett upp, försökt igen, etc., men utan framgång.  De ska in i ett stort släktträd som är byggt runt tre okända dna-släktingar i vilket jag hoppas finna en "biopappa" och jag vill kunna utesluta att min dna-släktingar  itne är släkt med min mamma.
Hoppfullt,






2021-01-20, 21:20
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Hej!
Åtminstone ett svar gällande den första frun - Anna Pehrsdotter född 2/12 1817 i Åkerby (C). Se Åkerby dopbok C:1 1748-1861 sid 59. Fader var Kyrkov. Pehr Ersson i Kroksta och hans hustru, (inget namn på henne). I Åkerby AI:6 1800-1829 sid 100 ser jag att hon hette Anna Pehrsdotter född 1769 och dog 1819 8/11. Av någon anledning är inte dottern Anna med där. Men i AI:7 1820-1835 sid 19 finns hon i familjen, då har fadern gift om sig.


Kanske kan jag fortsätta imorgon med resten, om ingen annan svarar före dess.


Monika W

2021-01-23, 22:19
Svar #2

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil

2021-02-04, 21:05
Svar #3

Utloggad Lena Blondel

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 123
  • Senast inloggad: 2021-08-14, 22:59
    • Visa profil
Monika Wilander:


Tack, Monika, för ditt svar. Allt hjälper.                                                                                                                                         
Vill bara säga att inget av mina två tidigare svar har kommit fram. Endast början på ett ("Idag")som åkte iväg när jag höll på med mitt första svar som jag skrev samma dag jag fick ditt svar, men det räknas inte. Det andra svaret skrev och skickade jag när jag åter loggade in här.  Samma sak nu alltså. VAd jag gjorde för fel vet jag inte men jag hoppas tredje gången "gällt".     Kommer inte ihåg vad jag skrev tidigare, men nu  vill jag bara vara säker på att det här kommer fram och säga tack för din information. Den är verkligen uppskattad.   Lena


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna