ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-11-19  (läst 3893 gånger)

2008-04-08, 17:24
läst 3893 gånger

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Bertil, här är Bengta Trulsdotters syskon. Enligt sv antavla nr 110, är Bengta dotter till Truls Sort och hans hustru Inger.
Tue, ( det var han som hade ihjäl Olof Jönsson, vi diskuterat i inläggen ovan )
Måns/Mogens 1586
Peder 1589
Kerstina 1593
Elna 1606
Bengta 1612
Sidse
 
mvh
Carina

2008-04-09, 11:05
Svar #1

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Hej Carina!
Tack för uppgifterna om Bengta Trulsdotter m.fl.
 
Kollade ditt inlägg den 4/4 om barnet till Ingemar f.1653.Det är säkerligen vår Botel.
 
Min tolkning:
Dn.Invoc (Invocávit,Quadragésima,1:a sönd. i Fastan,den 27/2)(dopdagen).
Ingemars Barn i GråesHölt:Bodell.
Elna Nielsdotter i ... bär det.
Fadd.Hans Persson, ... i Gråesholt,Pernilla Hansdotter ibid,Trulssons Hustru i Rönnarp.
Källa:Loshult C:1,1/3 Födda 1653.
Botel är alltså född 1653-02
 
....... = inte kunnat tyda.
 
Botels dödsnotis kommer....
 
mvh
Bertil

2008-04-09, 11:16
Svar #2

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Carina! Min tolkning av Botels dödsnotis:
 
Dn.Palmarum (Palmsöndagen den 31/3).
Bodel Ingemarsson i Gråshult. Mat.Pernilla.
Blefh ihjälslagen i Bohult Dn.Laetáre (4.sönd. i Fastan,Midfastosöndagen den 17/3),der han kom från Ousby Kirche .... han lemnat Söndag ... warit .....
Källa:Loshult C:1,3/3 Döda 1683.
PS/ingen dödsålder angiven /DS-
 
...... = inte kunnat tyda.
 
mvh
Bertil

2008-04-09, 11:23
Svar #3

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Hej igen Carina!
 
När Botel blev ihjälslagen var han alltså 30 år.
Han var 23 år när han hjälpte till att plundra Karl XI krigskassa i Loshult 1676 tillsammans med sin far Ingemar Persson och bröderna Olof, Jöns och Joen.
 
mvh
Bertil

2008-04-09, 12:04
Svar #4

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Bertil.
 
Ja, du har rätt att Botel var 30 år när han blev ihjälslagen. Tack så jättemycket för det mumsiga som kom med frimärksposten, nu ska vi läsa och det ska bli jättespännande. Skriver mer sen. Än en gång tack.
 
Vänligen
Carina

2008-04-11, 22:09
Svar #5

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Bertil.
 
Tack så jättemycket för alla fina, nyttiga och intressanta papper du skickade med frimärksposten. Nu har vi läst dom och bläddrat fram och tillbaka och studerat.
 
Först och främst måste jag säga att jag tycker synd om din ana Nilla Olofsdotter från Killeboda Torp. För att oskriftat ha tagit nattvarden så fick hon sitta i fängelse 4 dagar på vatten och bröd. Det var år 1707. År 1709 blir hon straffad för begånget enkelt hor i Ekön med gifta bonden Olof Pärsson i Almåsa, han blir också straffad, med vilken hon får ett barn. Olof får plikta med 80 och Nilla med 40 Cr smt. Och kan de stackarna inte betala så får Olof löpa gatlopp 6 gånger och Nilla får stakas för tingsstugudörren och inför församlingen trenne söndagar stå på pliktepallen. 1714 står Nilla ju på pliktepallen igen för lägersmål med gifta ryttaren Arvid Friman och 1715 är hon dömd för tredje gången begånget lägersmål. Det kan inte ha varit så lätt för Nilla tror jag. Vet du hur det gick för henne senare i livet ? Hoppas hon fick det bra.
 
Det var intressant att få läsa papperna om Ingemar Persson i Gråshult och hans söners inblandning i Loshultskuppen och vid rannsakningen. Nästan hela familjen var ju med, åtminstone den manliga delen + svärsonen Thuve Andersson, Blackatorp, make till din ana Elna Ingemarsdotter. Olof Ingemarsson blev ju anklagad för att ha skjutit en svensk underofficer. Brodern Botel levde inte vid rannsakningen, utan han var ihjälslagen. Vid rannsakningen bekände Olof att Botel hade tagit två dubbla plåtar. Olof blev dömd att betala tillbaka de dubbla plåtar, han så orättrådigt stulit tillsammans med sin överdådige och ihjälslagne bror Botel. Stackars göingar. De kan inte ha haft det lätt, fattigt och eländigt som det var. Per Jönsson i Ekön och hans son Per Persson i Lilla Loshult var också med vid Loshultskuppen. De är också anor till Leif. Även Kjell Persson och Truffvedh Persson verkade till att ha varit med vid Loshultskuppen. De är troliga söner till Per Jönsson. Är du Bertil, också släkt med Per Jönsson Ekön ?
 
Tack så mycket, för din fina information om Loshult. Nu vet jag att Loshult ligger så långt upp i norr i Skåne man kan komma. Och tänk att Loshult är en så stor socken. Det visste jag inte innan. Vad bra att vi fick informationspapper också. Det har vi mycket nytta av.
 
Vi har en del kopierat ur Viggo Edvardsson, Snapphanekriget, del 3. Där nämns bl a Per i Ekön och många fler. Vi kan skicka det till dig med frimärksposten om du vill ?
 
Det är roligt och bra när man kan utbyta information så här.  
 
TUSEN TACK
 
Leif och Carina

2008-04-13, 12:18
Svar #6

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Hej Carina och Leif!
Kul att ni hade lite glädje av mina papper, kul att kunna hjälpas åt.
Jag är släkt med Per Jönsson på Ekön, om ni menar han som är rikebonden f.1622 och d.1710-07-13 ibidem. Han var gift med Inger Jonsdotter f.1630 i Åbogen, Virestad d.1714-04-04 i Ekön. Dom är mina ff mm mm mm f resp.ff mm mm mm m.
Finns en son Per som är f.1652-11 o d.1717-01-30.
Kjell och Truffvedh känner jag inte igen som barn till PJ o IJ. Däremot 12 andra syskon, födda mellan 1654 och 1674.
Mvh
Bertil

2008-04-13, 18:59
Svar #7

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Bertil.
 
Du har rätt. Kjell och Truffvedh är inte barn till Per Jönsson på Ekön. Jag var jättesäker på att Kjell var son till honom i alla fall. Där ser man vad man kan ta miste på, när man inte har det uppskrivet framför sig. Leif är släkt med honom via hans son Per, som du nämner här ovan. Känner också till de andra 12 barnen.
 
Ja, det är jättebra man kan hjälpas åt. Det blir ju både roligt, spännande och mer intressant när man kan utbyta information.
 
mvh
Carina

2008-04-14, 10:04
Svar #8

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Hej Carina!
Bra att vi är överens om Per Jönssons barn.
Visst är det kul att byta information med varandra.
Och visst är jag intresserad av Viggos Snapphanekriget del 3. Ser fram mot detta.
 
mvh
Bertil

2008-04-14, 11:46
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej , ser att ni diskuterar om Per Jönsson (c1622-1710) i Ekön släkt. Hans hustru Inger (~Ingierd) Jonsdotter som var ifrån Åbogen, Virestad sn är en halvsyster till min ana Sissa Olofsdotter (c1609?-1695) som gifte sig c1639 med Jöns Olsson (Jens Olsön) (c1597-1671) i Norra Rågeboda, Loshult sn. Deras moder Bengta var gift först med Olof Åkesson, skattebonde i Åbogen, Virestad sn i hans 2:a gifte (hans 1:a hustru var Sissa Svensdotter ifrån Nyvärmanshult, Virestad sn, vars bor var kh Johan Svensson i Nöbbele sn (Kronob.l.)) och sedan med Jon Gummesson/Gudmundsson som först var bonde i Åbogen och därefter i Femlingehult, bägge i Virestad sn.  
Denna släkt har flera band över den gamla riksgränsen och kan sägas vara en typisk gränssläkt där man inte brydde sig om vilken krona man betalade skatt till eftersom släkten fanns på båda sidor (jfr detta med böndernas agerande under den s.k. Loshultskuppen 1676 !). En helsyster till Inger Jonsdotter var Bengta Jonsdotter i Rössiö (levde 1673) som varit gift med Frenne Nilsson i Rössiö - vet någon var detta Rössjö ligger? En halvsyster till Inger var Karin Olsdotter (död före 1673) som var gift med Truls Jönsson i Abrölla o Angshult, Osby sn, en annan (halv?)syster var Elin som bodde i Trånghyltan, Örkened sn (levde 1656; gifte ej känt av mig - någon som vet?). En halvbror till Inger var Åke Olsson i Gråshult, Loshult sn (vad är mer känt om denne?) och sedan fanns där halvbrodern Johan Olsson som var skattebonde i Åbogen - gift med Ingier Åkesdotter ifrån Garanshult, Virestad sn i hennes 1:a gifte -hon blev omgift med Sune Svensson på Bengtstorp (Almås top); Virestad sn (död 1694) av en släkt (Almåssläkten, samma som prästfamiljen Wiesel utgått ifrån) som kom att ha kontakter på ömse sidor gränsen. Dessa sistnämnda var föräldrar till den på sin tid kände nämndemannen Bengt Sunesson i Bengtstorp o senare Häradsbäck (i Härlunda sn) som i sitt andra gifte var förmäld med Karin Erengislesdotter ifrån Sunnanvik (hennes bror Måns Erengislesson är stamfar för släkten Cavallius). Hela denna släkthärva rör sig alltså om storbondesläkter på både den småländska som den skånska sidan. Detta som en liten belysning för hur bönderna i Virestad - Loshult - Osby gemensamt agerade under krigen då man slöt bondefred med varandra.

2008-04-14, 19:18
Svar #10

Utloggad Håkan Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 21
  • Senast inloggad: 2019-10-20, 16:47
    • Visa profil
Hej Niclas,
 
Rössiö ligger i Jämshögs sn.  
 
Bonden Frenne med hustru är upptagna i Västra Rösjö i 1659-års mantalslängd.  
Vid trohetsförsäkran år 1677 är Hans Frennesson från Rösjö en av undertecknarna. Hans Frennesson är högst sannolikt son till Frenne med tanke på sitt ovanliga patronymikon.  
 
Geografiskt är avståndet mellan Loshult/Virestad och Jämshög stort (ca fem mil), men det finns andra kända kopplingar mellan socknarna på 1600-talet. Som exempel kan nämnas att den ovan omtalade Per Jönsson i Ekön, hade en syster vid namn Elna som gifte sig med Håkan Joensson i Alltidhult, Jämshögs sn.
 
Mantalsuppgifter är tagna från www.jamshog.net.
 
Hälsningar Håkan

2008-04-15, 08:16
Svar #11

Utloggad Bertil Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2017-11-01, 11:28
    • Visa profil
Hej Niclas och Håkan!
 
Tack för uppgifterna om storbondesläkterna. Det var intressant Niclas.
 
Och tack Håkan för Per Jönssons syster Elna.
 
Rösjö ligger precis som Håkan nämner i Jämshög (Olofströms kn),Blekinge län, ca 2,9 km SO om Olofström.
 
mvh
Bertil

2008-04-15, 18:57
Svar #12

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Elna Jönsdotter, Per Jönssons syster, och Håkan Joensson från Alltidhult i Jämshögs socken fick följande barn
Jon döpt 1661-11-23 i Fornahässle, Loshult
Olof döpt 1664-10-09 i Fornahässle, Loshult
Per döpt 1668-03-29 i Loshult, begravd 1668-04-05 i Loshult
Elna döpt 1672-10-13 i Loshult
 
Är det någon som vet var familjen sedan tog vägen? Fler barn? När dog Elna och Håkan?
 
undrar Ylva i Alltidhult

2008-04-15, 22:52
Svar #13

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2195
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:33
    • Visa profil
Hej Niklas.
 
Det var intressant läsning om storbondesläkterna. Tack.
 
mvh
Carina

2008-06-15, 21:31
Svar #14

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Jon Bodelsson Ged, född ca 1620 ( i Marestorp?), död i Gnubbarp, Loshult/L 1694, begravd den 4/11.
Är det någon som vet varför han hade extranamnet Ged?
 
I Alltidhult, Jämshög/K fanns 1622-1659 Joen Joensson Gied (förmodligen född på 1590-talet). Joens son Håkan flyttar 1657 till Loshults socken och gifter sig med Elna Jönsdotter. Funderar på om Joen Joensson Gied kan ha kommit från Loshultstrakten, dels med tanke på extranamnet Gied (kan det syfta på någon plats/ort?), dels med tanke på att sonen flyttar dit.
Jon Bodelssons mormors far hette Simon Haralsdsson (i Virestad). Joen Joensson i Alltidhult har en son som heter Simon, vilket inte är så vanligt här.
 
Vilda spekulationer? Javisst! Men ibland är det faktiskt sådana som leder vidare.
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2008-06-15, 22:28
Svar #15

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har uppfattar tillnamnet som djurnamnet 'get'. Det finns fler i Osby/Loshult/Örkened-trakten som kallas så. Märkligt nog heter många av dem Jon i förnamn.

2008-06-30, 22:11
Svar #16

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ylva och Anders!
Har lagt märke till samma fenomen som Anders.
Faktiskt har jag inte hittat någon med tillnamnet Ged som inte heter Jon i förnamn, vilket är lite märkligt.
Jag har skrivit till Dialekt- och ortnamnsarkivet i Lund (DAL)och frågat vad som kan ligga bakom. Finns någon folklore bakom?
Man kände inte till detta.
Jag har noterat att när vi i Sverige vill markera i ett dokument att här ska skrivas in namn på en person skriver vi N N skriver man i det anglosaxiska språkområdet (Storbrittanien och USA) John Doe, vilket översatt till svenska blir just Jon Ged.  
 
Har försökt kolla upp hur lång den traditionen är och var den har sitt ursprung. Den finns belagd i England under Edward III(1312-1377). It turns out that the John Doe custom dates back to the reign of England's King Edward III. during the legal debate over something called the Acts of Ejectment.
 
Någon som vet mer?

2008-07-02, 23:32
Svar #17

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Torbjörn m fl!
 
Så intressant med kombinationen Jon Ged. Min anfader Jon Niculausson Ged är ju också ett exempel.
Ged (=get) påminner om de tillnamn, som inte var så ovanliga bland bönderna i södra Småland på 1500 - 1600-talet. Oftast enstaviga och ofta djurnamn. Jag har t ex Rå och Rääf bland mina anor. Det har diskuterats om de var släktnamn eller tillfälliga namn, som användes om en person eller familj. Namnet Rå användes om några bröder och om sonen till en av dem, namnet Rääf om två personer som troligen var nära släkt.
Har du något exempel på att Ged har följt med till nästa generation eller att flera Ged har varit släkt med varandra?
 
Hälsningar
Ingegärd

2008-07-02, 23:33
Svar #18

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej Anders och Torbjörn!
 
Intressant det här med NN och Jon Ged! Men både den Jon Bodelsson Ged, som finns i Loshult och min Joen Joensson Ged i Alltidhult har ju faktiskt ett efternamn, så helt okända kan de väl inte ha varit? Joen Geds söner heter Jonsson/Joensson i efternamn, i domboken omnämns Joen Gieds hustru Sine, Joen Gied i Alltidhult är själv inkallad till tinget vid något tillfälle, så jag får intrycket att han är en definierad person som verkligen hette, eller kallades, Joen Gied.
 
Jag tycker nog att hypotesen om en ort som heter något med get skulle vara intressant att pröva lite mer. En enkel sökning på Lantmäteriets Kartsök ger mig tre platser i Loshults socken som börjar på get: Getabacken, Getabäcken och Getö, i Osby socken finns det ett par till. Finns det uppgifter om vilka personer bodde på dessa platser i slutet av 1500-talet?
 
Vänliga hälsningar
Ylva

2008-07-03, 11:23
Svar #19

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Ingegärd och Ylva!
 
Jo, tillnamn av det här slaget var mycket vanliga även i Loshult och Osby under 1600-talet för att därefter inte längre vara särskilt synliga i kyrkböckerna. En del var släktnamn som t ex Sort i Osby.
 
Ged verkar dock inte vara av den karaktären. Följde inte med till nästa generation. Det getter vi hittat är inte närmare släkt med varandra.
 
Min parallell till det anglosaxiska John Doe var naturligtvis inte att dessa personer skulle vara okända eller inte ha ett patronymikon. Min hypotes är snarare att ursprunget till båda företeeelserna kan vara någon folklore som förekommer i flera länder - och att jag är nyfiken på vad det handlar om. Bibeln, folksagor, vad vet jag?
 
Jag tror definitivt inte att det skulle ha att göra med orten man kom från. I så fall vore det sannolikt att tillnamnet skulle ha drabbat även personer med annat förnamn är Jon.
 
Efterlyser alltså fortfarande goda förklaringar
 
Vänliga hälsningar
 
Torbjörn

2008-07-03, 13:12
Svar #20

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Jag tycker också att Torbjörns hypotes om gammal folklore låter tilltalande, alltså att det t.ex. skulle ha sitt ursprung i någon nu bortglömd folksaga. Man kan dra en parallell till namnet Mickel Räv, alltså att den som heter Mickel gärna blir kallad för räv, efter sagofiguren. Det skulle i så fall ha funnits en fabel om Jon Ged, spridd i flera länder, som givit upphov till tillnamnet. Det förklarar varför bara de som hette Jon begåvats med tillnamnet. Men därifrån till hur det blev ett namn som faktiskt användes om personerna i domböcker och kyrkböcker, är fortfarande oförklarat. Om snart sagt varje Jon kallades Ged, borde det ju förlora sin åtskiljande funktion.
 
Teorin om en gammal folksaga är kanske inte sann. Men den är vacker.  
 
Har någon i sammanhanget nämnt Jon Niklasson Geet i Karhult, Loshult, som uppges ha varit 100 åhr och några weckor när han dog 1701? Annars blir han mitt bidrag till getternas skara  .

2008-07-03, 13:46
Svar #21

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant teori. Namnet är dock gammalt som släktnamn också. En svensk medeltida ätt Geet anses enligt Elgenstierna härstamma från en skånsk-dansk ätt Ged. Den förste kände medlemmen av den svenska ätten hette Johannes eller Jöns Geet (levde 1334). Obs förnamnet!
 
Se vidare Medeltiden: Geet

2008-07-03, 14:34
Svar #22

Utloggad Urban Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2023-12-08, 08:38
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u45708357/
Jon Get i litteraturen: I Sven Petter Bexells Hallands historia och beskrivning (http://runeberg.org/hallhist/0371.html) återges ett par gamla berättelser om hur Getinge socken fick sitt namn. Enligt en folksägen utsågs platsen för kyrkan genom att ett par tvillingoxar stannade nära intill där en viss Jon Get bodde, och kyrkan benämndes därför efter honom. Namnet Getinge är belagt sedan 1277, men det säger ju ingenting om i vilken tid sägnen uppkom. Dock är det ett belägg för att namnkombinationen Jon Get är gammal.

2008-07-03, 16:53
Svar #23

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Den skånska medeltida ätten Ged, som tycks komma från Luggude härad, finns med i Ranekes Svenska Medeltidsvapen. Namnet Jon eller motsvarande finns faktiskt inte belagt bland dem. De heter Tue, Erik, Erik, Oluf, Truid och Jakob. En Jesse Ged kan ej beläggas dokumentariskt och Raneke gissar att han kan vara identisk med Tue Ged.
 
Att den svenske Johannes Geet skulle härstamma från danska Ged verkar vara en obestyrkt uppgift.
 
Ätten Ged har gett namn åt Gedsholm i Ekeby sn, Luggude hd. Kan något av get-namnen i Osby möjligen ha uppstått av tillnamnet Ged (i stället för tvärtom)? Hur gamla är de?

2008-07-03, 22:15
Svar #24

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Hej!
 
Så många intressanta tankar/upplysningar om mysteriet Jon Ged!
 
En liten sammanfattning av vilka Jon Ged vi har skrapat ihop hittills:
 
Jon Bodelsson Ged, f ca 1620, d 1694, bosatt i Gnubbarp, Loshult/L
Jon Tuvesson Ged, f ca 1621 Verum/L, d 1671 Osby/L
Jon Niklasson Ged, f ca 1601, d 1701, bosatt Karhult, Loshult/L
Jon Ged, får barn 1662, 1664, 1669, hustrun Kerstin Månsdotter f 1632, död 1688 , bosatt i Hamsarp, Osby/L
Jon Joensson Ged, f ca 1590-tal, d ca 1670-tal, bosatt Alltidhult, Jämshög/K från 1622, [sonen flyttar till Loshult 1657, gifter sig med Elna Jensdotter fr Ekön, Loshult]
 
Om namnet Jon Ged
Det tycks vara en given kombination Jon + Ged (typ Mickel Räv), som tyder på ett gemensamt ursprung som inte i första hand är knutet till en släkt eller en ort (dock verkar de flesta uppträda i Loshult eller med anknytning till Loshult). Inget annat förnamn än Jon förekommer i kombination med Ged som tillnamn/efternamn.
Det tycks inte gå i arv.
Det finns en medeltida ätt i Skåne som heter Ged (många olika förnamn, dock ej Jon).
 
Kan vi komplettera bilden med fler dokumnetarde Jon Ged eller fler upplysningar om myten/sagan/talessättet/uttrycket Jon Ged?
 
Med vänlig hälsning
Ylva

2008-11-08, 09:05
Svar #25

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Jöns Persson (ibland skrivet Jöns Pelleson)f i Östanböke ca 1613 d i Slähult 1678 skulle jag vilja veta mer om.
Han gifte sig med Elna Nilsdotter (1624-1682) från Slähult.
Vilka var Jöns föräldrar? Enligt dödsnotisen för Jöns (Osby C:1 s 219) hette modern Hanne. Det skulle kunna betyda att Jöns var bror till Niklas Persson (1609-1675) i Östanböke. Kan det stämma?  
Var bodde Jöns och Elna? De fick ett första barn Oluff i jultid 1648 och bodde då i Östanböke.
Jag kan sedan inte hitta Jöns i Loshults mantalslängd för 1659 och inte heller i längden för Osby samma år
Enligt Jöns dödsnotis fick de 8 barn. Inga av dem har jag funnit i doplängderna för Loshult eller Osby.  
 
Tacksam om någon kan hjälpa mig

2008-11-16, 14:30
Svar #26

Utloggad Berta Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2014-03-05, 22:30
    • Visa profil
Söker uppgifter om Lasse Pärsson i Gnubbarp och hans maka Elena. Deras son Sone Larsson föddes i Loshult 1725-01-28 och dog 1771-04-19.
Söker även Towa Jonsdotters(f.1759-04-10) fader som heter Jon Andersson. Har en uppgift om Loshult nr 8 som boendeplats, men är ej säker.Tacksam för hjälp. Berta

2008-11-17, 17:58
Svar #27

Utloggad Torbjörn Malm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 400
  • Senast inloggad: 2022-02-21, 12:41
    • Visa profil
Hej Berta!
 
Här är några uppgifter:
 
Lars Persson. Åbo. Född 1676 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 159, Loshult C:1 s 81). Död 1758-10-26 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 159). Rusthållare.  
Gift 1707-12-29 i Loshult (L) med Elna Sonesdotter. Född 1688 i Röna, Osby (L) (Loshult C:3 s 164). Död 1761-07-26 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 164).  
 
f Peder Larssön. Åbo. Född omkring 1637 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 132). Död 1739-01-11 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 132).  
Gift 1671-05-21 i Loshult  
 
m Ingeborg Joensdatter. Född 1652 i Marestorp, Loshult (L) . Död 1740-10-25 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:3 s 134).
 
ff Lasse Jeppsson. Åbo. Född uppskattat 1612 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:1 s 118). Död 1675 i Gnubbarp, Loshult. Begravd 1675-05-09 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 118).
 
fm Kjerstina Esbjörnsdotter. Född 1619 i Gnubbefälle, Loshult (L) (Loshult C:1 s 97). Död 1649 i Gnubbarp, Loshult. Begravd 1649-05-06 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 97).  
 
mf Jon Bodelssön Ged. Åbo. Född 1620 i Marestorp, Loshult (L) (Loshult C:2 s 202). Död i Gnubbarp, Loshult  Begravd 1694-11-04 i Loshult (L) (Loshult C:2 s 202). Hafwer framdragit sin tijd utan witterlig förargelse.  
 
mm Pernille Jeppesdatter. Född 1628 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:2 s 229). Död 1710-03-03 i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:2 s 229). Tigger stundom, älliest födes af barnsskiötzel, 70 åhr gammal, föd i Gnubbarp, har sit tilhåld hos sin son Bothel Jonson, kan intet förtiäna eller lära (ur Spec av fattiga 1696)
 
fff Jeppe. Åbo. Död i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:1 s 118).  
 
ffm Bente. Död i Gnubbarp, Loshult (L) (Loshult C:1 s 118)
 
fmf Esbjörn Svensson. Åbo. Född 1579 i Gnubbefälle, Loshult (L) (Loshult C:1 s 103). Död i Gnubbefälle, Loshult. Begravd 1657-05-31 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 103). Esbjörn på Vestre torp fadder 1748 Vir pius et simplex....
 
fmm Kirstine Pedersdotter. Född omkring 1591 i Hönjarum, Osby (L) (Loshult C:1 s 117). Död i Gnubbefälle, Loshult. Begravd 1674-12-13 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 117).  
 
mff Bodel Björnsson. Åbo. Född omkring 1578 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 97). Död i Marestorp, Loshult. Begravd 1649-05-06 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 97). Vir pius bonus? et erga ministerium gratus.
 
mfm Sissa Persdotter. Född omkring 1596 i Fälhult, Virestad (G) (Loshult C:1 s 116). Död i Marestorp, Loshult (L). Begravd 1673-05-11 i Loshult (L) (Loshult C:1 s 116)
 
mmf Jeppe Joensson. Åbo. Född omkring 1599 i Virestad (G). Död 1665 i Gnubbarp, Loshult. Begravd 1665-03-19 i Loshult (L) (Loshult C:1).  
 
mmm Elna Carlsdotter. Född omkring 1602 i Östanböke, Loshult (L) (Loshult C:1). Död i Gnubbarp, Loshult. Begravd 1672-12-01 i Loshult (L) (Loshult C:1).  
 
Ett par ytterligare generationer är delvis kända.
 
Bästa hälsningar
 
Torbjörn

2008-11-19, 21:49
Svar #28

Utloggad Berta Jönsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2014-03-05, 22:30
    • Visa profil
Hej Torbjörn! Stort tack för alla uppgifterna, tur att ha sina rötter i Loshult. Följer med intresse meningsutbytet om Jon(Bodelsson)Ged,som även tillhör mina anor.  Hälsningar Berta

2008-11-19, 22:15
Svar #29

Utloggad Anders H Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 331
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 16:40
    • Visa profil
Hej Berta!  
 
Gällande din fråga ovan om Toa Jonsdotter född 1759-04-10. Hon var mycket riktigt född på Loshult nr 8. Fadern Jon Andersson var åbo och rusthållare på detta ställe, född där 1720-11-21 och dog 1773-05-23 på samma ställe. Jon gifte sig 1750-04-26 i Virestad fg (G) med Lisbet Jonsdotter, född 1727-11-02 i L Loshult, Loshult fg och dog 1796-01-11 på Loshult nr 8. Lisbet hade tidigare (1744-06-02) varit gift med skatteåbon Per Bengtsspon (1725-1746) och bodde då på Bengts Torp i Almås, Virestad fg (G). Lisbet fick inga barn med Per men hade 9 barn tillsammans med Jon Andersson (från 1751 till 1771). Hoppas dessa uppgifter hjälper dig vidare.  
 
Källor till ovanstående är kyrkböckerna och Thorvald Sjöbloms samling.
 
Mvh  
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna