ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Slätteröd – 1600-talet  (läst 366 gånger)

2021-01-19, 17:27
läst 366 gånger

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Hej

I dödsnotisen för Bodil Åkesdotter (1694-01-02) i Lemmeströ C:1 står följande:
”... föd i Slätterÿd af ärl. ächta föräldr Åke Madzss Marna Rasmusdoter... 62 ½ åhr gl.”
M.a.o. torde Bodil vara född kring sommaren 1631.

I dödsnotisen för Mats Åkesson (1696-10-06) i Lemmeströ C:1 står följande:
”...född i Slätterÿd af ährliga Ächta: Föräldrar. Åke Gregersson och Marna Rasmussdr (Pastoris här i Församl) doter... 68 åhr gammal”
M.a.o. torde Mats vara född ca 1628.

Men nu inställer sig frågorna...
Två olika Åke gifta med Marna Rasmusdotter i Slätteröd? (Hur många hushåll kan det ha funnits i Slätteröd på denna tiden? På karta 1689 på Lantmäteriet verkar det bara finnas ett.)
Den andre får en son kallad Mats? (Inte Greger...)
Är Marna samma kvinna i båda fallen?
(Om så är, är det lite intressant för Bodil gifter sig med Hans Larsson som är barn till en annan tidigare präst i församlingen: Laurits Jensen Diur.)

För att komma längre in i detta borde det väl vara mantalslängderna på Rigsarkivet DK som gäller, eller?
Finns det någon därute som lyckats ”knäcka koden” kring dessa längder? (När jag har försökt att hitta rätt där blir jag inte ett dugg klokare, bara förvirrad...)
Några andra källor någon kan tänka sig?
Marna nämns inte i Herdaminnet (1951), endast tre av hennes bröder.
Vid mätning av ägorna 1768 ligger Slätteröd under Jordberga – gällde det även i mitten på 1600-talet?

Funderar

Anders Gistorp

2023-02-21, 21:02
Svar #1

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Hej
Min första tanke är att Åke Matsson och Åke Gregorsson är samma person, men i någon av dödsnotiserna har det blivit fel efternamn.Hittar du ingen dödsnots på en Åke G. så skulle det kunna vara en sannolik förklaring.

Det ju en osannolik händelse att jag själv just idag upptäckt och forskat runt dessa personer, då de är mina direkta anor på min morfars sida via just Boel Åkesdotter som dör 1694.

Har du hittat dödsnotisen för Marna R? 

Hälsningar
Kjell-Erik Jarlsborg
Trelleborg

2023-02-21, 21:43
Svar #2

Utloggad Kjell-Erik Jarlsborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:52
    • Visa profil
Glöm mitt förra inlägg. Var trött. Givetvis kan du inte hitta dödsnotiserna för varken Åke G, Åke M eller Marna R., då Lemmeströs och Börringes dödsböcker inte finns förrän fr.o.m. 1687.

2023-02-22, 20:38
Svar #3

Utloggad Anders Gistorp

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 16:29
    • Visa profil
Hej!

Nej, noteringarna om Boel och hennes bror Mats ger fler frågor än svar...

En möjlig ingång kanske skulle kunna vara om det finns ett gårdsarkiv över Jordeberga gods som omfattar denna tiden.

Decimantboken har en Hans Jaboksson uppskriven där och det finns ingen Åke i vare sig Lemmeströ eller Börringe.

Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna