ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bostad Ekudden  (läst 307 gånger)

2021-01-19, 07:01
läst 307 gånger

Utloggad Per-Ola Pihlgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2024-01-27, 10:48
    • Visa profil
Hej!
Brukspatronen John Örwall är folkbokförd under Skärblacka bruk fram till sin död 1897. Vad jag har förstått var han då bosatt med sina två döttrar Annie och Gerda på herrgården på ön. Efter hans död flyttade döttrarna till en bostad kallad Åbylund men som i samband med döttrarnas inflyttning verkar byta namn till Ekudden. Här bodde Gerda kvar till sin död 1932 medan Annie gifte sig och flyttade för att bosätta sig med sin nyblivne make Per Alfred Rydstöm i/på Skärblacka pappersbruk. 1916 flyttar Annie och Per Alfred till en bostad kallad Ekebo. I bouppteckningen efter Gerda står att hon äger 1/4 i åbyggnaderna vid lägenheten Ekudden under Åby Södergård i Kullerstads socken. Hennes möbelbestånd delas då in med en uppräkning och värdering av möbler dels i Ekudden, dels i Ekebo. Detta får mig att tro att Ekudden och Ekebo ligger/låg nära varandra och kanske båda tillhörde lägenheten Ekudden.
Jag tror också att de båda husen ligger/låg i det som idag är längst ut på Ekuddevägen i Skärblacka. Där ligger idag fem bostäder, dels de äldre Åbovik (gamla Kvarngården) och Ekebo, dels en villa som verkar byggd senare samt ett parhus byggt i slutet av 1940-talet men den bostad som kallades Ekudden verkar ha försvunnit.

Jag lyckas inte riktigt få ihop byggnadshistoriken på platsen och hoppas att någon kan hjälpa mig. I korthet är mina frågor:

1. Vilken byggnad (nutida eller historiskt) avses med Ekudden och vilket förhållande har den haft med bostaden Ekebo.
2. Vilken bostad avses med Skärblacka pappersbruk dit Annie Örwall flyttade för att bosätta sig med sin make Per Alfred Rydström? Det finns ganska många familjer folkbokförda under Skärblacka pappersbruk.

Mvh
Per-Ola Pihlgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna